ادوارد لوئیس جیمز برنایز، یک اتریشی-امریکایی بود که مبدع و پیشرو در زمینه روابط عمومی و پروپاگاندا است. در آگهی در گذشتش «پدر روابط عمومی» نامیده شد. همینطور توسط مجله لایف جزو ۱۰۰ نفر از تاثیرگذارترین امریکایی های قرن بیستم نام گرفت.
از جمله معروفترین رشته عملیاتهایش، تلاش سال ۱۹۲۹ او به منظور ترویج سیگار کشیدن زنان توسط نامگذاری آن با برند فمینیسم «مشعلهای آزادی» و کار او برای کمپانی یونایتد فروت به رهبری سازمان سیا برای سرنگونی دولت دموکراتیت گواتمالا در ۱۹۵۴ بود. او با شرکتهای بزرگ امریکایی زیادی مانند پروکتر اند گمبل و جنرال الکتریک همچنین با آژانسهای دولتی، سیاستمداران، و سازمانهای عام المنفعه همکاری کرد.
از تعداد کتابهای پرشمار او دو کتابِ تبلور فکر عوام(۱۹۲۳) و پروپاگاندا(۱۹۲۸) توجه زیادی جلب کرد که در آن ها سعی کرد زمینه روابط عمومی را تعریف و تئوریزه کند.
او به نقل قول از گوستاو لوبون، ویلفرد تروتر، والتر لیپمن، و دایی دو جانبهاش زیگموند فروید، تودهها را غیر منطقی و تحت تاثیر رفتار گلهای میدانست که متخصصان ماهر میتوانند با استفاده از روانشناسی توده و روانکاوی به جهت مطلوب کنترل کنند..
ادوارد لوئیس جیمز برنایز روابط عمومی را اینگونه معرفی می کند:
روابط عمومى، عبارت است از دادن اطلاعات به مردم برای همبسته ساختن نگرش ها و اقدامات یک موسسه با مخاطبان خود و متقابلا نگرش ها و اقدامات مخاطبان با موسسه.
Friday, 27 January , 2023