چگونه خلاقیت می تواند روی تبلیغات و فروش محصول تاثیر گذار باشد.( خلاقیت در تبلیغات ) همچنین ابعاد مختلف خلاقیت را در تبلیغات مورد بررسی قرار می دهیم.

اگر از یک کارشناس حرفه ای در کسب و کار بپرسید که کلید موفقیتش در تبلیغات چه چیزی است؟ احتمالا این پاسخ را که از افسر ارشد خلاق آلمانی Ogilvy & Mather است، دریافت می کنید: “هیچ چیز کارآمدتر از تبلیغات خلاقانه نیست. تبلیغات خلاقانه به یاد ماندنی تر است، در مدت طولانی ، با هزینه های کمتر رسانه ای کار می کند و یک جامعه ی هدف را سریع تر می سازد. “

اما آیا آگهی های خلاقانه بیشتر از آگهی های ساده در ایجاد انگیزه افراد برای خرید محصولات نقش دارند؟ آزمایش های متعدد نشان می دهند که پیام های خلاقانه توجه بیشتری را به خود جلب کرده و منجر به نگرش مثبت نسبت به محصولات می شود. با این حال مشاهدات تجربی زیادی مبنی بر این که پیام های خلاقانه درآمد فروش را افزایش می دهد، وجود ندارد.

بر اساس تحقیقات روانشناسی، یک رویکرد نظری برای اندازه گیری خلاقیت در پنج بعد طراحی شده است. این رویکرد در مطالعه ۴۳۷ کمپین تبلیغاتی تلویزیونی برای ۹۰ مارک تجاری کالای مصرفی در آلمان از ژانویه ۲۰۰۵ تا اکتبر ۲۰۱۰ اعمال شد. از یک گروه از افراد آموزش دیده، خواسته شد خلاقیت آگهی ها را مورد ارزیابی قرار دهند و سپس روابط را بررسی کردند. بین ادراکات خود و ارقام فروش محصولات بررسی های لازم انجام شد. محصولات مورد مطالعه شامل لوسیون بدن، آدامس، قهوه، نوشابه و لیموناد، مواد شوینده، محصولات مراقبت از صورت، لبنیات و شامپو بودند.

یافته ها حاکی از آن است که خلاقیت در تبلیغات بسیار مهم می باشد. به طور کلی، شرکت هایی که از خلاقیت استفاده کرده بودند نسبت به آنها که سادگی را انتخاب کرده بودند، تبلیغات شان موثرتر واقع شده بود. همچنین این مطالعات برخی ابعاد خلاقیت که بیشترین تاثیر را در رفتارهای مشتری مبنی بر خرید محصول دارد، مشخص نمودند و اشتباهاتی که شرکت های مختلف در کمپین های تبلیغاتی خود داشتند را هم لیست کردند. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که شرکتها با استفاده از مدل نظرسنجی، منعکس کننده ترجیحات فرهنگی و راهبردهای مصرف کنندگان در بازارهای مختلف جغرافیایی می توانند به طور چشمگیری توانایی خود را در پیش بینی احتمال اثربخشی تبلیغات خلاقانه و در نتیجه سرمایه گذاری های دقیق تر بهبود بخشند.

 

ادامه دارد...

جامعه روابط عمومی