«سروش» یکی از گزینه‌های جدی برای مهاجرت کاربران ایرانی از تلگرام است. نرم‌افزار سروش در بهمن ۱۳۹۴ نسخه آزمایشی خود را به بازار عرضه کرد و تا بهمن ۱۳۹۵ نزدیک به ۷۰۰ هزار کاربر فعال داشت. این نرم‌افزار تحت حمایت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گسترش یافته و بخش عمده‌ای از سهام این شرکت متعلق به صدا و سیماست.

«سروش»

«سروش» یکی از گزینه‌های جدی برای مهاجرت کاربران ایرانی از تلگرام است. نرم‌افزار سروش در بهمن ۱۳۹۴ نسخه آزمایشی خود را به بازار عرضه کرد و تا بهمن ۱۳۹۵ نزدیک به ۷۰۰ هزار کاربر فعال داشت. این نرم‌افزار تحت حمایت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گسترش یافته و بخش عمده‌ای از سهام این شرکت متعلق به صدا و سیماست. «سروش» توسط شرکت «توسعه فناوری رسانه سروش» پشتیبانی می‌شود که مدیرعامل این شرکت شخصی به نام محمدرضا علی‌عسگری است و مدیریت پیام‌رسان سروش نیز بر عهده سیدمیثم سیدصالحی است. سیدصالحی مدیرعامل شرکت داده‌پردازی «فن‌آوا» بوده؛ شرکتی که خدمات اینترنت پرسرعت ارائه می‌کرده است.

البته دربیشتر اخبار «سید جعفر خورشاد »بعنوان مدیر پیام‌رسان سروش معرفی شده

 

 

 

پیام‌رسان «سروش» مدعی است که اطلاعات مخاطبان را ذخیره و از آنها استفاده می‌کند اما این اطلاعات را در اختیار شخص یا شرکت ثالثی قرار نمی‌دهد. این پیام‌رسان شرایط و قوانینی را برای عضویت تنظیم کرده که در بند ۵ آن آمده است: «سروش مجاز است در هر زمان که مشخص شد شناسه انتخاب‌شده مغایر با مشخصات سازنده یا مدیران کانال است با/بدون اطلاع قبلی شناسه کانال را تغییر یا کانال را غیرفعال نماید. مرجع تشخیص در این زمینه، سروش است.»

پیام‌رسان سروش
در بند ۲ قوانین محتوای رد و بدل‌شده در سروش نیز آمده‌ است: «کاربران مجاز به انتشار محتوای خلاف واقع، غیراخلاقی و غیرقانونی نیستند و عواقب آن برعهده خود کاربر خواهد بود.»

در بند ۵ قوانین شرایط استفاده آمده‌ است: «کاربر آزاد است تا در چهارچوب قوانین این توافقنامه و قوانین جمهوری اسلامی ایران اقدام به استفاده از بخش‌های مختلف سروش کند. لازم است ذکر شود عواقب تخطی از این بند، بر عهده خود کاربر است. در این خصوص سروش خود را توسعه‌دهنده سرویس دانسته و مسئولیت نحوه استفاده از این سرویس بر عهده کاربر است.»

در بند ۶ قوانین شرایط استفاده نیز آمده‌ است: «سروش می‌تواند حساب کاربری کاربران ناقض قوانین و همچنین کاربرانی که بیش از یک سال از آخرین فعالیت آنها می‌گذرد را با/بدون اطلاع قبلی به صورت موقت یا دائم غیرفعال کند.»

طی روزهای اخیر صداوسیما در بخش‌های خبری خود سعی دارد که مخاطبان را برای استفاده از این پیام‌رسان متقاعد کند و در گزارش‌های خبری بر امنیت آن تاکید کند.

 

 

 

 

«آی‌گپ»

«آی‌گپ» یکی دیگر از این پیام‌رسان‌های بومی است که در این مدت سعی در اثبات قابلیت‌های خود داشته است. مدیرعامل «آی‌گپ» شخصی به نام محمدرسول کاظمی است.

این پیام‌رسان توسط شرکت «روی خط مدیا» پشتیبانی می‌شود که در سال ۱۳۹۴ تاسیس شده است. فعالیت‌های این شرکت در حوزه طراحی، برنامه‌نویسی و پشتیبانی نرم‌افزارهای ارتباطی و رسانه‌ای روی تلفن‌های همراه متمرکز است.

صفحه اینستاگرام محمدرسول کاظمی
محمدرسول کاظمی مدعی است: «تخصص بنده در زمینه رایانه است و با تکیه بر همین موضوع اقدام به رفع یکی از دغدغه‌های همیشگی‌ام که ساختن پیام‌رسانی بومی با قابلیت جهانی است، کرده‌ام و در این مسیر یک ریال حمایت از جایی دریافت نکرده‌ام. تمام کسانی که می‌گویند داخلی‌ها توان پاسخگویی به نیاز و تعداد کاربران ایرانی را ندارند به‌ صراحت می‌گویم که آی‌گپ قادر به پاسخگویی به تمام نیازهای ۴۰ میلیون کاربر ایرانی است.»

پیام‌رسان آی‌گپ
کاظمی چندی پیش نیز اعلام کرده بود که هرکس بتواند «آی‌گپ» را هک کند به او جایزه یک میلیارد تومانی پرداخت می‌کند.

 

 

 

 

«ایتا»

«ایتا» از دیگر مدعیان در میان پیام‌رسان‌های بومی است که در سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرد و اولین نسخه‌اش برای اندروید و همزمان نسخه وب آن آماده بهره‌برداری شد. همچنین نسخه آیفون و دسکتاپ آن در دست طراحی است. مراحل طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار ایتا توسط شرکت اندیشه‌یاوران تمدن امروز که گفته می‌شود یک شرکت خصوصی است، انجام گرفته که این شرکت تحت حمایت دو شرکت طوبی و هاتف فعالیت می‌کند. سوابق این شرکت‌ها در حوزه فناوری‌های مبتنی بر تلفن همراه است.

پیام‌رسان ایتا
ایتا مدعی است: «هیچ شخص، گروه و جریانی نمی‌تواند ایتا را مجبور به حذف اطلاعات کاربران و فعالیت‌های آنها در نرم‌افزار کند. در عین حال ایتا تابع قوانین و مقررات رسمی جمهوری اسلامی ایران و احکام مراجع صالح قضایی است و نسبت به حذف ربات‌ها و کانال‌هایی که مطالب خشونت‌آفرین‌ و تروریستی را نشر دهند یا حاوی مطالب مستهجن باشند اقدام خواهد کرد. لطفا توجه بفرمایید که این شامل محدودیت‌های محلی در مورد آزادی بیان نمی‌شود. برای مثال اگر نقد کردن دولت در کشوری ممنوع باشد، ایتا هیچ‌گاه در این‌گونه سانسورهای سیاسی مشارکت نمی‌کند. تا به این روز ما به اندازه ۰ بایت دیتا در اختیار اشخاص ثالث از جمله دولت‌ها قرار داده‌ایم.»

اگر این پیام رسان ماهیت حقوقی دارد نباید در وب سایت whois.com که گزارش مالکیت و نوع مالکیت وب سایت را می دهد عنوان یک شخص به عنوان مالک وب سایت درج شده باشد و این یعنی مالک وب سایت یک شخص است و ماهیت حقوقی به نام شرکت در این میان وجود ندارد ،

مالک این وب سایت در whois.com شخص به نام جناب آقای محسن غفاری از شهر قم درج شده است اما در قسمت Organization یا سازمان whois.com شرکت سامانه فناوری طوبی به عنوان سازمان و مالک درج شده است ، این شرکت با آدرسwww.tsms.ir در دسترس می باشد و در واقع یا مالک پیام رسان طوبی در اصل این شرکت است یا همکاری بین شرکت ، شخص و یا آدرس پیام رسان ایتا و شرکت سامانه فناوری طوبی وجود دارد

واما روزنامه ایران دربهمن ۱۳۹۶مصاحبه ای با محسن غفاری مدیر این پیام رسان بومی (ایتا)انجام داده است

وجه تمایز این پیام رسان بومی با دیگر پیام رسان‌های بومی داخلی چیست؟

غفاری : این پیام رسان بومی کاملاً شبیه به شبکه اجتماعی تلگرام بوده و دارای امکانات ساخت گروه و کانال و… است

و به عبارتی برنامه‌ای سبک و امن محسوب می‌شود. به‌عبارتی ما از تلگرام الگوبرداری کرده و همان محیط و با همان امکانات را به صورت مهندسی معکوس طراحی و راه‌اندازی کرده‌ایم. وقتی کاربر به محیطی مانند تلگرام که کار کردن با آن بسیار راحت است، عادت کرده دیگر به سختی می‌تواند به محیط‌های پیچیده‌ای که اکثر پیام رسان‌های بومی دارند، عادت کند. وقتی محیط ناشناس باشد و کاربر برای ارسال پیام، عکس و فیلم دچار مشکل شود، آن پیام رسان را ترک می‌کند از این‌رو ما دقیقاً شبیه به محیط تلگرام را طراحی کردیم.

پیام رسان بومی ما دارای سروری شبیه به تلگرام است و قابلیت بزرگ شدن دارد.

این پیام رسان اکنون با ۵ سرور راه‌اندازی شده است و می‌توان از نظر سخت افزاری تعداد سرورها را تا عدد هزار ارتقا داد. به این ترتیب اکنون این پیام رسان ظرفیت خدمات‌رسانی به ۵ میلیون کاربر را دارد

و اگر از نظر مالی از سوی بخش خصوصی حمایت شویم می‌توانیم با ارتقای سرورها میزان ظرفیت کاربران خود را نیز افزایش دهیم.

وی یکی از مزیت‌های این پیام رسان بومی را انتقال راحت کاربران کانال‌های کسب و کارها از تلگرام به این پیام رسان بومی اعلام کرد و افزود: شرکت‌ها و سازمان‌هایی که روی تلگرام کانال دارند و فعالیت اقتصادی و تبلیغاتی انجام می‌دهند می‌توانند با کمترین تغییرات به‌پیام رسان ما انتقال یابند. حتی اگر کانال آنها دارای شناسه شامد باشد نیز می‌توانند همان کانال را با همان نام و نشان و نوع فعالیت در پیام رسان ما برای آینده کاری خود رزرو کنند.

غفاری با بیان اینکه وقتی تلگرام مسدود شد فعالان کسب و کارها متضرر شدند، گفت: البته این بار چون بحث مسدودسازی به دلایل امنیتی بود، رفع فیلتر شد ولی فکر کنید اگر خارج از کشور این شبکه را برای همیشه برای ایرانی‌ها مسدود کنند، چه اتفاقی برای اقتصاد ما خواهد افتاد. همه دولتمردان می‌دانند که خطر بزرگی در کمین فعالیت‌های اقتصادی و امنیتی در تلگرام است. آنها می‌دانند که دو سرمایه‌گذار بزرگ امریکایی در تلگرام سرمایه‌گذاری کلانی کرده‌اند و چون فعالیت‌های اقتصادی زیادی در تلگرام انجام می‌شود، ممکن است دستور به مسدود شدن این پیام رسان خارجی برای ایرانیان بدهند تا اقتصاد کشور را دچار مخاطره کند دقیقاً همان اتفاقی که برای اپ‌های ایرانی در گوگل پلی و اپ استور افتاد و با فشارهای امریکا اپ‌های ایرانی را حذف کردند از این‌رو باید کاربران را آرام آرام به سمت پیام رسان‌های بومی سوق داد.

آیازیرساخت کافی در کشور برای پیام رسان‌های بومی وجود دارد؟

مدیر«ایتا»: در بحث زیرساختی، تنها پهنای باند به دولت ارتباط دارد ودولت باید پهنای باند بیشتری به پیام رسان‌های بومی اختصاص دهد وگرنه در تمام جهان عرف این است که خود پیام رسان‌ها زیرساخت‌های خود(راه‌اندازی سرور) را فراهم کنند و تنها شبکه‌های اجتماعی کوچک از سرورهای ابری مانند آمازون و… استفاده می‌کنند بنابراین منطقی بود که ما نیز به‌عنوان پیام رسان بومی عرف جهانی را رعایت کنیم.

علت عدم تمایل کاربران به پیام رسان بومی؟

مالک «ایتا»: در کل با بحث فیلترینگ موافق نیستیم. ما نمی‌خواهیم شبکه‌های خارجی مسدود شوند تا مردم از پیام‌رسان‌های بومی استفاده کنند. اگر هم در آن مقطع کاربران جذب پیام رسان‌های داخلی نشدند، بحث فنی نبود. بحث فنی با نیروی انسانی خوب ایرانی که در دنیا حرفی برای گفتن در‌ آی تی دارد، حل شدنی است. بحث این بود که هدف از فیلتر، امنیتی بود نه کوچ کاربران از تلگرام به پیام رسانی‌های بومی. وقتی هدف تعیین شود باید زیرساخت آن را نیز آماده کرد. زیرساخت آن فرهنگسازی، اعتمادسازی و حرکت نرم و آهسته و بدون هیجان به سمت پیام رسان‌های بومی است؛ اتفاقی که در کوچ کاربران از وایبر به تلگرام افتاد.

چگونه باید اعتمادسازی شود؟

غفاری: عده‌ای معتقد هستند که هر نهاد امنیتی می‌تواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند ولی باید گفت اکنون دیگر این امکان وجود ندارد، چرا که صاحبان شبکه‌ها می‌دانند که در این زمینه قانون وجود دارد و به استناد قانون می‌توانند به نهاد‌های امنیتی اعلام کنند که شما باید حکم قضایی داشته باشید تا بتوانید به اطلاعات برخی کاربران خاطی دست پیدا کنید. این اتفاق بارها در کافه بازار رخ داده است و نهادهای امنیتی به‌دنبال اطلاعات کاربران بودند ولی مدیران این کافه مقاومت کردند و اجازه ندادند، چرا که قانون در کشور وجود دارد. صاحبان شبکه‌ها می‌دانند که بدون حکم قضایی نباید اطلاعات کاربران را در اختیار کسی بگذارند. از سوی دیگر مردم باید بدانند که استفاده از شبکه‌های داخلی به نفع خود خانواده‌ها و کسب وکارها است. واقعاً اگر کسی در شبکه‌های خارجی از فردی کلاهبرداری کند و خلافی صورت بگیرد آن فرد می‌تواند شکایت کند ولی در کشور امکان پیگیری شکایت حتی با حکم قضایی وجود ندارد تا فرد احقاق حق کند.

آیا مرکز رسانه‌های دیجیتال از پیام رسان شما حمایت مالی می‌کند؟

محسن غفاری : نه تنها مرکز رسانه‌های دیجیتالی، بلکه هیچ نهاد دولتی از ما حمایت نمی‌کند و دوست هم نداریم که دولتی‌ها حامی مالی ما باشند. ما حتی به حمایت مالی اپراتوری نیز جواب منفی دادیم. ما دوست داریم سرمایه‌گذار خصوصی وارد گود شود. مرکز رسانه‌های دیجیتال نیز تنها از ما حمایت معنوی کرده و علیرغم میل ما فعالیت پیام رسان ما را رسانه‌ای کرد.

هدف موسویان(دکتر سید مرتضی موسویان رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال) از رسانه‌ای کردن این موضوع، این بود که بگوید پیام‌رسانی نیز با قابلیت‌های تلگرام وجود دارد و می‌توان از آن استفاده کرد. ما می‌خواهیم خود کاربر ما را انتخاب کند و معتقدیم که باید چراغ خاموش و نرم حرکت کرد تا خود کاربر قابلیت‌های ما را ببیند و اگر تمایل داشت ما را انتخاب کند و دوست نداریم با اجبار باشد چون این کار جواب نمی‌دهد.

حاصل ۳ سال تیم ۱۶ نفره

ما به آسانی به اینجا نرسیدیم و با تیم ۱۶ نفره نزدیک به۳ سال روی شبکه خود کار کردیم و حتی یکبار شکست خوردیم و دوباره بلند شدیم. ما قصد تبلیغات و برند‌سازی هم نداشتیم چرا که فضا بسیار هیجانی است و در این فضا تبلیغ کردن باعث می‌شود تا کاربران در استفاده از آن جبهه بگیرند.

این مدیر پیام رسان بومی در ادامه به مشکل نبود حامی مالی از سوی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: ما با توان مالی خود کار را شروع کرده و به اینجا رساندیم. برای داشتن سرمایه و ادامه کار و بخصوص بزرگ کردن پیام رسان نیاز به پول داریم. یا باید پیام رسان را پولی کرد که اگر این کار را انجام دهیم از آنجایی که شبکه‌ای مانند تلگرام رایگان است کسی دیگر پولی برای دانلود پیام رسان نمی‌پردازد از سوی دیگر سرمایه‌گذار خصوصی وجود ندارد چرا که سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد پول خود را در جایی سرمایه‌گذاری کند که دارای ریسک کمتر وسود بیشتری باشد. از این‌رو چشم‌انداز اقتصادی پیام رسان‌های بومی روشن نیست و امیدی به بزرگ شدن آنها نمی‌رود.

آینده «ایتا»

مدیر پیام رسان «ایتا» گفت: ما دراین پیام رسان به‌دنبال جهانی‌سازی هستیم حداقل می‌خواهیم کشورهای منطقه از آن استفاده کنند، چرا که دولتمردان کشورهای دیگر هم می‌دانند که باید از شبکه‌های انحصاری مانند تلگرام خارج شد ولی نمی‌دانند چه کنند چون جایگزینی ندارند ولی ما می‌دانیم که می‌توانیم جایگزین خوبی برای تلگرام باشیم.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:در مصاحبه ها ودیگرگزارشات اصلاحات ویرایشی انجام گرفته ونیزانتخاب تیترهابااینجانب بوده است.

 

 

«ویسپی»

سرویس پیام‌رسان «ویسپی» در حالی به عنوان یک پیام‌رسان داخلی معرفی شده است

در قسمت «درباره» سایت ویسپی، اشاره‌ای به محل تولد این سرویس نشده است. با این حال، در اپ‌استور و گوگل‌پلی، توسعه‌دهنده شرکتی است به نام «SG Atlantic Limited» که مستقر در هنگ‌کنگ است. ویسپی هم تنها اپلیکشنی است که این شرکت در نوامبر ۲۰۱۵ در این دو فروشگاه نرم‌افزاری قرار داده است.

پیام‌رسان ویسپی

پشتیبان ویسپی شرکتی به نام «SG Atlantic Limited» مستقر در هنگ‌کنگ است اما بعضی‌ها مدعی هستند که این پیام‌رسان داخل ایران و توسط یک اپراتور اینترنت ثابت در کشور یعنی شرکت «شاتل» اداره می‌شود. با این حال «احمدرضا نخجوانی» مدیرعامل شاتل تعلق داشتن ویسپی به این شرکت را تکذیب می‌کند

و ی می‌گوید: به عنوان یک اپراتور، رعایت بی‌طرفی، اصل فعالیت ماست و حامی فعالیت توسعه‌ کاربری همه‌ی پیام‌رسان‌ها هستیم. این شرکت خدمات CDN به بسیاری از شرکت‌های دارای محتوای داخلی و خارجی ارائه می‌دهد اما هیچ مشارکتی با هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی خارج از این پروتکل وجود ندارد. چنانچه شرکت‌های فعال در این حوره نیز بخواهند می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. در همین حال، ما از هرگونه همکاری با سرویس‌های داخلی و خارجی که بتواند امکانات پیش روی مشتریان و رضایت آنان را توسعه دهد، استقبال می‌کنیم.

سایت تسنیم در۰۱ بهمن ۱۳۹۶درگزارشی چنین می نویسد که درجمعه مدیران پیام‌رسانهای آی‌گپ، سروش و بله در نشست کسب‌وکار مجازی

محمدرسول کاظمی؛ مدیرعامل آی‌گپ:در لیست مورد حمایت مرکز ملی فضای مجازی اسم چهار پیام‌رسان آی‌گپ، سروش، ویسپی و بیسفون وجود داشت

ویسپی درخواست حذف شدن از لیست را داد و به گمانم الآن “گپ” جایگزین آن شده باشد.

وی با بیان اینکه مرکز ملی فضای مجازی از تمامی این شرکتها RFP درباره نیازها و تولیدات توسط مرکز ملی فضای مجازی دریافت شد، گفت: با این حال نمی‌دانم چرا اسم “ویسپی” از لیست پیام‌رسانهای مورد حمایت حذف شد!

البته در حالیکه خورشاد؛ مدیرعامل سروش حاضر نشد در شرایطی که نماینده ویسپی در نشست حضور ندارد، حرفی درباره آن بزند اما به طرح سؤالاتی پرداخت و گفت باید پرسید که توسعه این پیام‌رسان به چه شکل بوده است؟ اصلا این پیام‌رسان داخلی هست یا خارجی؟

سهیل تقوی؛ کارشناس مدیر پیام پیام‌رسان “بله” هم در آن نشست صراحتا اعلام کرد :

ویسپی یک شرکت ورشکسته چینی به حساب می‌آید که خدماتش در ایران فیلتر بود؛ یک شرکت ایرانی آن را خرید و خدماتش از فیلتر خارج شد اما این کار حمایت از توسعه‌دهنده چینی است نه ایرانی.

واکنش رقبای ویسپی در کشور همچنین ابهاماتی نظیر اینکه برخی توسعه دهنده‌های ایرانی، ویسپی را در خارج از کشور ثبت کرده‌اند تا مردم راحت‌تر به آن اعتماد کنند./پایان گزارش تسنیم باکمی اصلاحات

خبرگزاری فارس دربارهمین جلسه(۱۳۹۶/۱۰/۱۹ ) می نویسد:سید جعفرخورشاد مدیر پیام رسان ایرانی سر‌‌وش گفت: زمانی که نخستین پیامک سنتر از چین خریداری و در ایران نصب شد بسیاری از مردم ترس شنود داشتند اما با گذشت زمان همه چیز عادی شد/

 

 

خانه مشاور

جامعه روابط عمومی