مهدی محسنیان راد، استاد علوم ارتباطات در هشداری به مسئولان کشور گفت: اگر مسئولان حرف متخصصان را نشنوند، مشکلات موجود، بیشتر هم خواهد شد، زیرا دیگر در حال خروج از دهکده جهانی و ورود به عصر بازار پیام هستیم .

حرف متخصصان را بشنوید/ وظیفه دیده‌بانی را در ایران از رسانه‌ها گرفته‌ایم/ داشتن سواد رسانه‌ای یک نیاز اساسی برای مسئولان و مردم است.

مهدی محسنیان راد، استاد علوم ارتباطات در اولین گردهمایی مدیران و کارشناسان روابط عمومی استان‌های سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: سرآمدان حکومت و دولتمردان، بجای این که از صبح تا شب از این جلسه به آن جلسه بروند، دیدگاه‌ها و صحبت‌های متخصصان را بشنوند و از تجربیات این کارشناسان استفاده کنند.

این استاد ارتباطات گفت: در هیچ جای جهان به اندازه ایران، رسانه ها مخاطب را نصیحت نمی‌کنند. نصیحت هیچ تغییری در رفتار مردم ایجاد نمی‌کند و با این شیوه ها در این مدت فقط راه خطا رفته ایم.وی همچنین افزود: روابط عمومی یا رسانه نمی‌تواند به مخاطبش آموزش دهد، یا فرهنگ را عوض کند. زمینه و بافت جامعه باید تغییر کند و با تغییر این بسترها آموزش و تغییر فرهنگ ایجاد شود.

این استاد ارتباطات گفت: روابط عمومی از سال ۱۹۰۹ و در مسیر ایجاد آزادی و استقلال حرفه‌ای مطبوعات و توسعه کمّی مطبوعات اتفاق افتاد.وی افزود: متاسفانه در ایران وظیفه دیدبانی را از رسانه‌ها گرفته ایم. البته برخی روزنامه نگاران تحصیل کرده، در حوزه های مختلف هم سواد کافی ندارند، و اصولا هنگامی که سواد کافی وجود ندارد، نباید در آن عرصه فعالیت کنند.

محسنیان راد با تاکید بر وظایف درون سازمانی روابط عمومی ها، ایجاد نشاط، انگیزه و پویایی را وظیفه روابط عمومی ها دانست و ادامه داد: علاوه بر این، روابط عمومی‌ها باید با افکار عمومی به تفاهم برسند و اطلاعات و تسهیلات مناسب برای رسانه ها را هم فراهم کنند، و افزون بر ارسال پیام‌های صادقانه، دریافت و تحلیل پیام از سوی مخاطبان را نیز مورد توجه قرار دهند. زیرا تجزیه و تحلیل بازتاب پیام در ذهن مردم هم بسیار تاثیر گذار است.وی با طرح این سوال که آیا تا بحال مسئولان کشور ما به تاثیرات سخنان خود در ذهن مردم ایران و جهان اندیشیده اند، افزود: مسئولان کشور و سازمان‌ها باید به کمک روابط عمومی های شان، سیستم های بازی طراحی کنند و همانطور که خروجی اطلاعات دارند، ورود داده و اطلاعات هم داشته باشند و به دیدگاه ها و بازخوردهای مردم و متخصصان توجه کنند.

محسنیان راد با تاکید بر لزوم‌ فراگیری سواد رسانه ای، چنین گفت: داشتن سواد رسانه ای یک نیاز اساسی برای مسئولان و مردم است، به نحوی که نباید هر خبری که از جانب رسانه های بیگانه هم می آید، باعث تلاطم اقتصادی و اجتماعی در کشور شود.

جامعه روابط عمومی