برای ایجاد شبکه و برقراری ارتباط موثر با افراد نیاز داریم همه فرصت ها در شبکه سازی به رشد ما کمک نمیکنند. باید قبل شرکت در آن ها ببینید اصلا ارزش دارند. حتما اطلاع مورد نیاز برای رویداد را جمع آوری کنید،از فرصت پیش رو بیرون از مرزهای خود استفاده کنید و فرصت خود را زیاد کنید.

عوامل موثر بر موفقیت یک شبکه سازی

برای این که درروابط عمومی بتوانیم یک شبکه موثر داشته باشیم باید نکات زیر را توجه کنیم

چه فردی در این جلسه شرکت میکند؟ آنلاین افراد حاضر در جلسه را پیدا کنید و چک کنید چه افرادی حضور دارند. اگر به صورت آنلاین به لیست افراد دسترسی ندارید، با تلفن کردن به شخص برگزار کننده رویداد اطلاعات ذکر شده را دریافت کنید. آیا دراین لیست فرد یا شرکت مهمی را مشاهده میکنید؟ شبکه سازی معمولا فرصتی برای ایجاد روابط عمومی جدید است. اگر در رویدادها افراد مورد علاقه خود را نمیبینید ، شاید بهتر است این مورد را بیخیال شوید.

 

آیا زمانی معین برای شبکه سازی در این رویداد وجود دارد؟

سعی کنید به رویدادهایی که درا آن صرف غذا یا تعداد افراد زیاد وجود دارد توجه کنید . شبکه سازی در هرکسب وکاری باید نحوی اجرا شود که افراد تک تک فرصت برخورد باهم را داشته باشند. در زمانی که توجه ها به سوی سخنران است، فرصت خیلی زیادی برای شبکه سازی وجود ندارد. در چنین برنامه هایی همیشه باید فرصتی برای برخورد با افراد تبادل اطلاعات وجود داشته باشد. اگر در برنامه چنین زمانی برنامه ریزی نشده و شما دائما دنبال آن هستید،باید خودتان زمانی تعییین کنید. زودتر از شروع جلسه وارد شوید، پیش از شروع رسمی جلسه زمانی است تا موقع صرف صبحانه بهتر بتوانید یا موقع ورود به سالن اصلی با اشخاص زیادی برخورد داشته باشید. همینطور بعد برنامه میتوانید فرصت برخورد با افراد زیادی را داشته باشید. مثلا از فرد مورد نظر بخواهید کهزمان کوتاهی برای یک نوشیدنی دارد تا باهم بیشتر صحبت کنید.

آیا عصبی هستند؟

اگر حس خوبی از حضور در چنین رویدادی دارید، پس شانس آشنایی با افراد دیگر در سایر کسب و کارها هم دارید که در فرصت های دیگر مشغول به ارتباط برقرار کردن با آن ها بوده اید. برای فراهم کردن چنین شانسی برای خودتان، روی رویدادهایی تمرکز کنید که درآن ها افرادی با تخصص ها و تجربیات متفاوت از شما حضور دارند. این راهکار فرصتی به شما میدهد تا درجمع های مختلف حضور یابید و با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید.متفاوت بودن این امکان را فراهم می آورد که دیگران شما را بهتر بیاد بیاورند و برایتان ارزش قائل شوند. فرض کنید شما یک وکیل هستید و در سالنی پر از مدیران و برنامه ریزان استراتژیک قرار دارید. چیزهایی که شما درباره پیشبینی موقعیت یاد گرفته اید، توانایی است که به استراتژیست ها کمک میکند تا همیشه یک پله بالاتر از رقیب باشید. یا فردی جوان با تخصصی مهم هستید که در رویدادی تمرکز یافته برای گسترش توانایی های رهبری با افراد حرفه‌ای و البته باتجربه شرکت کرده اید. چه حرکتی در زمینه روابط عمومی باید کنید؟ باید از فرصت پیش آمده برای روبرو شدن با افراد خاص باقدرت و تاثیر بیشتر نهایت بهره را ببرید، محدوده امنتان را رها کنید و با فرصت های جدید روبرو شوید.

آیا توانایی بیان خواسته هایتان را دارند؟

آیا فکر کرده اید از شغلتان چه انتظاری دارید؟ آیا با قدم بعدی آشنا هستید؟؟ برای تلف نشدن وقتتان در رویدادهای این‌چنینی در مرحله اول باید از آمادگی لازم برای ابراز خواسته هایتان استفاده کنید. این قضیه را با در خواست شغل اشتباه نگیرید. این یک فرصت عالی برای اشتراک اهداف با دیگران میباشد، اینکه بعد ها میخواهید چکار کنید و اینکه چه ارزش هایی را جستجو میکنید. اگر ندانید در کار خودتان به چه چیزی میخواهید برسید، بدون شک نمیتوانید به آن دست پیدا کنید وبدون شک اگر توان گفتن حرفتان را نداشته باشید، عمومی بطروا هم نمیتواند کمکی به شما کند. اشتراک‌گذاری خواسته‌های خودتان با دیگران،مثل نیرویی برای حفظ فرصت بعدی برای شما نیست،ولی میتواند فرصت شما را برای رسیدن به خواستتان تامین کند. وقتی دیگران به خوبی بدانند که شما چه می‌خواهید، زمانی که با یک فرصت مناسب روبرو می‌شوند، مطمئنا شمارا به یاد می‌آورند.

نتیجه گیری

پس اگر دفعه بعدی با فرصتی جهت شبکه سازی روبرو شدید، حتما این پرسش را در نظر بگیرید. همه فرصت ها در شبکه سازی به رشد ما کمک نمیکنند. باید قبل شرکت در آن ها ببینید اصلا ارزش دارند. حتما اطلاع مورد نیاز برای رویداد را جمع آوری کنید،از فرصت پیش رو بیرون از مرزهای خود استفاده کنید و فرصت خود را زیاد کنید.

جامعه روابط عمومی