وزیر ارشاد در مراسم معارفه رئیس جدید مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه گفت: روابط عمومی ارشاد باید مراسم‌هایی برگزار کند که با حداقل اشرافیت و تشریفات همراه باشد.

وزیر ارشاد در مراسم معارفه رئیس جدید مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه گفت: روابط عمومی ارشاد باید مراسم‌هایی برگزار کند که با حداقل اشرافیت و تشریفات همراه باشد.

به گزارش جامعه روابط عمومی به نقل از فارس، مراسم معارفه «همایون امیرزاده» به عنوان رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی ظهر امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. امیرزاده تا پیش از این به عنوان مشاور معاون فرهنگی مشغول خدمت بود.

* تاکید وزیر ارشاد بر کاستن از تشریفات

سیدعباس صالحی امروز در آیین تکریم و معارفه سرپرست پیشین و رئیس جدید مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: روابط عمومی در هر سازمانی از اهمیت زیادی برخوردار است اما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل گستره ارتباطی که با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه دارد از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر حوزه ها برخوردار است.

وی ادامه داد: روابط عمومی ها پل ارتباطی بین هر دستگاه و سازمان با نهادها و مخاطبان بیرونی محسوب می شوند که باید از این طریق تفاهم و ارتباط را با جامعه مخاطب خود فراهم کنند. روابط عمومی نقطه اتصال تفاهم و اعتماد هر سازمان است که اگر این اتصال به خوبی انجام شود به معنای این است که روابط عمومی ها به خوبی عمل کرده اند.

وی تاکید کرد: روابط عمومی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به حوزه های مختلف و متنوعی که این وزارتخانه از لحظ کمی و کیفی و مرجعیت و اثرگذاری آن ها دارد، باید راهی به دل و جان و ذهن مخاطبان خود از طریق تفاهم و اعتماد ایجاد کند. روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سهم بسیاری برای انتقال به هنگام و سریع به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه دارد.

صالحی تصریح کرد: پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به درستی به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه منتقل شود و این امر وظیفه روابط عمومی این وزارتخانه است که در عین انجام این کار باید انتقادات و پیشنهادهای درست را نیز رسیدگی و در جهت حل و رفع آن اقدامات لازم را انجام دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: نقش روابط عمومی در ارتباط با دیگر مخاطبان که نقش اثرگذار نیز دارند مهم است که از آن جمله می توان به ارتباط با مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه، نهادهای مختلف دولت و ... اشاره کرد که باید روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری معاونت ها و دیگر روابط عمومی های زیرمجموعه در مسیر تفاهم و اعتماد و انتقال اخبار و اطلاعات درست به این نهادها گام بردارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کارکنان سازمان، مخاطبان دیگر روابط عمومی محسوب می شوند که این بخش باید به گونه ای عمل کند که در میان آن ها انگیزه ایجاد کند. روابط عمومی باید به توجیه کارکنان و ایجاد رابطه فعال بین آن ها و سازمان ایجاد کند.

وی در بخش دیگر ضمن تقدیر از زحمات محمدمهدی احمدی سرپرست پیشین مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهرداد آگاهی رئیس سابق این مرکز به ویژگی های شخصیتی و تجربیات همایون امیرزاده اشاره کرد و گفت: امیدوارم با حضور آقای امیرزاده در این مرکز قدم ها یمثبتی در جهت ارتباط با مخاطبان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های فرهنگ، هنر و رسانه برداشته شود.

وی با اشاره به نقش کارکردی روابط عمومی در حوزه های مختلف ادامه داد: کارکرد رسانه ای روابط عمومی از اهمیت زیادی برخوردار است. رسانه رکن چهارم مدیریت محسوب می شود. ارتباط فعال با رسانه ها از اهمیت زیادی برخوردار است و روابط عمومی باید رابطه سریع و خوب همراه با عدالت با رسانه ها داشته باشد. تبعیض رسانه ای اختلالات رسانه ای ایجاد می کند.

صالحی افزود: از دیگر کارکردهای روابط عمومی کاهش هزینه‌های مراسم و همایش‌ها است. روابط عمومی ها باید کنترل کننده هزینه ها باشند نه اینکه منجر به افزایش آن شوند.

وزیر ارشاد در بخشی از این مراسم گفت: یکی از کارکردهای روابط عمومی هر وزارتخانه یا سازمانی برگزاری مراسم‌هاست اما ما باید بتوانیم مراسم‌هایی برگزار کنیم که با حداقل اشرافیت و تشریفات باشد. ما باید هرچه می‌توانیم از هزینه‌های زائد بکاهیم. روابط عمومی‌ها باید کنترل‌کننده هزینه‌ها باید باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: حتی اگر مدیران ارشد تمایل به اشرافی‌گری داشتند اما روابط عمومی باید در برابر این نوع فشارها مقاومت کند و بداند میتواند با هزینه کم اما موثرتر کار را پیش برد. پر هزینه بودن به معنای باکلاس بودن نیست.

وزیر ارشاد به تغییر در قالب‌های اطلاع رسانی از طریق روابط عمومی اشاره کرد و گفت: باید در مسیر اطلاع رسانی به لحاظ قاالب، روش و محتوا به‌روزتر باشیم، باید از قالب های جذاب موثر و سریع استفاده کنیم و ادبیاتمان را متناسب با شرایط و زمان و مکان مخاطب همسان کنیم. از این رو فکر میکنم اقای امیرزاده میتواند کمک کننده باشد تا قالبهای اطلاع رسانی را با تغییراتی رو به تکامل طی کنیم.

* جوادی: از تجربیات آقای امیرزاده در معانت فرهنگی استفاده می‌کنیم

محسن جوادی معاون فرهنگی هم اظهار داشت: این جلسه را معارفه آقای امیرزاده در روابط عمومی ارشاد می‌دانم نه تودیعشان از معاونت فرهنگی، امیدوارم همچنان خدمتشان باشیم و در کارهای معاونت فرهنگی از تجاربشان استفاده کنیم

وی افزود: حدود هشت ماه است که با حضور در معاونت فرهنگی با ایشان آشنا هستم هرچند از قبل توفیق آشنایی نداشتم، اما طی این مدت با شناختی که یافتم عنوان می‌دارم آقای امیرزاده فردی متین صبور و اهل مشورت دادن و مشورت گرفتن هستند البته حلم و بردباری ایشان گاهی موجب شد از حق خودش هم بگذرد و این کوتاه آمدن برای مصلحت معاونت، برایمان خوشایند بود. ضمن اینکه وظایف روابط عمومی را انجام می‌دهند به مجموعه ما هم کمک کنند.

جوادی ادامه داد: تا این اواخر هم تلاش داشتیم همچنان در معاونت خدمتشان باشیم اما در نهایت خودشان تصمیم گرفتند تا خدمت آقای وزیر باشند، بنده هم با این ترجیح موافقت کردم.

* امیرزاده: شاکله اصلی روابط عمومی عمل و اقدام است نه حرف

همایون امیرزاده رئیس تازه منصوب شده مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد هم در این مراسم ضمن تبریک دهه کرامت و ولادت امام رضا (ع) اظهار داشت: اهمیت و نقش روابط عمومی به عنوان حلقه واسط بین مردم و مسئولان در زمان‌های مختلف اهمیت داشته ولی امروزه اهمیتش صد چندان شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نقطه عزیمت روابط عمومی‌ها برای بازیابی، اعتماد عمومی و بازیابی سرمایه‌های اجتماعی، صداقت و شفافیت است، اظهار داشت: آرمانگرایی بدون واقع‌بینی مهلک است اما ما تلاش می‌کنیم بر اساس واقعیات موجود کشور دوره جدید روابط عمومی را آغاز کنیم. سازمانی که برای تصحیح اشتباه خود آماده نباشد به قهقهرا می‌رود. بنابراین گریزی از ایجاد آمادگی در این زمینه وجود ندارد و در این راستا به سرعت قدم برمی‌داریم.

امیرزاده با بیان اینکه ارزیابی از میزان اثربخشی پیام تولیدی می‌تواند به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد، گفت: روابط عمومی باید تریبون کارمندان سازمان باشد، حوزه‌های تخصصی را به پاسخ‌های صادقانه، سریع، صریح به پیام مخاطبان و رسانه‌ها ترغیب کند.

وی ضمن اشاره به بخش همکاری با رسانه‌ها و افکار عمومی هم خاطرنشان کرد: بر این باوریم که بخش عظیمی از فرهنگ، ارزش‌ها وهنجارهای جامعه از طریق رسانه‌ها دریافت می‌شود و بخش عظیمی از جامعه پذیری نسل امروز از طریق رسانه‌ها صورت می‌پذیرد و رسانه‌ها اولویت ذهنی و حتی رفتاری مخاطبان را تعیین می‌کنند. امروزه برای جا یابی شایسته بر گسترده رسانه‌های بسیار و پرشمار راهی جز تولید پیام به صورت وسیع، گسترده، سریع و پیوسته وجود ندارد.

رئیس روابط عمومی وزارت ارشاد خود شاکله اصلی روابط عمومی را عمل و اقدام دانست نه حرف و عنوان کرد: برای مطلع ساختن مردم از نیات و عمل و اقدام وزارتخانه خواستار تجمیع و هم افزایی‌های سازمان به این منظور هستیم. ممیزی در برقراری ارتباط با رسانه ها و تبیین خطوط قرمز مسئولان در ارتباط گیری با رسانه ها را به رسمیت نمی شناسیم و بر این باوریم که هر کدام از رسانه ها نماینده بخشی از افکار عمومی و لذا جامعه هستند؛

وی در پایان به برنامه سه ساله در خصوص فعالیت های روابط عمومی وزارت ارشاد اشاره کرد و اعلام کرد: این برنامه ظرف ۲ ماه آینده تقدیم وزیر ارشاد خواهد شد و یقیناً روح حاکم بر آن تفاهمی، اغنایی و مبتنی بر شفافیت در اطلاع رسانی است.

گفتنی است، امیرزاده از جمله مدیران و مشاوران فعلی ارشاد است که سال‌هاست با این وزارتخانه همکار بوده و از دولت دهم به عنوان مشاور وارد ساختمان بهارستان شده است.

او که ۲۰ دی ماه ۹۱ با حکم علی اسماعیلی، سرپرست وقت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به عنوان مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی مسئولیت گرفت، تاکنون برخی وظایف اجرایی و نظارتی را در وزارتخانه عهده‌دار بوده است.

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی نمایشگاه کتاب تهران و ... از جمله این مسئولیت‌هاست. او که پیش از این، چند سالی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان هم بود، از جمله مدیران اجرایی است که در دولت‌های مختلف توانست در ارشاد و ساختمان خیابان کمال‌الملک بماند. در کارنامه‌ امیرزاده، فعالیت در عرصه خبرنگاری و مدیریت رسانه نیز دیده می‌شود.

روابط عمومی وزارت ارشاد پس از رفتن مهرداد آگاهی به اتریش و پذیرش مسئولیت جدید به عنوان رایزن فرهنگی، با سرپرست اداره می‌شود. اما امیرزاده از این پس رئیس روابط عمومی این زارتخانه در بهارستان خواهد بود.

جامعه روابط عمومی