تحقیقات نشان داده هر جا گرافیک اطلاع رسان وارد شده، شانس آن مطلب برای خوانده شدن ۹۰ درصد افزایش یافته است. گرافیک اطلاع رسان در حوزه سیاست، اقتصاد و تجارت و سلامت و پزشکی بیشترین کاربرد را دارد

مریم سلیمی، پژوهشگر و مدرس گفت: تحقیقات نشان داده هر جا وارد شده، شانس آن مطلب برای خوانده شدن ۹۰ درصد افزایش یافته است. در حوزه سیاست، و تجارت و سلامت و پزشکی بیشترین کاربرد را دارد.

سلیمی، در ابتدای نشست ماهانه ایران درباره کاربرد در گفت: امروزه با دو مشکل اساسی در جهان حاضر روبه‌رو هستیم، یکی کمبود زمان و دیگری حجم بالای اطلاعات. در این دوره که کلمات ما را در خود غرق می‌کنند و مفاهیم را به خوبی منتقل نمی‌کنند، تصاویر به کمک ما می‌آید. جهان حاضر و جهان آینده یک جهان بصری است که تصاویر در آن به راحتی به اشتراک گذاشته می‌شوند، به‌راحتی دیده و درک می‌شوند. بنابراین در چنین شرایطی بهترین راه برای انتقال محتوا، بصری سازی آن است. روش‌های زیادی برای بصری‌سازی وجود دارد که ما بسیاری از آنها را مانند عکس و ویدئو می‌شناسیم.

این پژوهشگر ادامه داد: یکی از کاربردهای در دنیا ورود آن برای کمک به واقعیت افزوده است. واقعیت افزوده چیزی است که مازاد بر آنچه در دنیا رخ می‌دهد، اتفاق می‌افتد که کمک شایانی به این حوزه کرده است و واقعیت افزوده را می‌توان به شکل گرافیک اطلاع‌رسان دریافت کرد. رسانه‌ها، مسأله واقعیت افزوده را به خوبی استفاده می‌کنند.

سلیمی گفت: بحث دیگری که با پیوند دارد، حوزه هولوگرافی است. امروزه در حوزه‌های فیلم و حوزه‌های ورزشی از هولوگرافی زیاد استفاده می‌شود. هولوگرافی تصویری است که از طریق پروژکتور روی سطح صیقلی منعکس، و بعد روی یک فویل شفاف منتقل می‌شود و فردی که آن را مشاهده می‌کند تصویری سه بعدی می‌بیند و این سبکی از نمایش تصویر مبتنی بر موج نوری است.

مدرس سوره بیان کرد: از این حوزه بسیار استفاده می‌کند تا بتواند دیداری را تصویر بخشد، چراکه در حوزه‌ی مسأله تأثیر بسیار قوی پیام روی مخاطب و انتقال پیام بسیار مهم است که این مسأله را به خوبی حل کرده است.

او بحث خود را با مرز و اختلاف بین اطلاع و خبر ادامه داد و گفت: اطلاعات خبر، شئ، تصویر و هر رویدادی است که انعکاسی از واقعیت باشد و خبر گزارشی از رویدادهای واقعی و عینی است که دارای یک یا چند ارزش خبری باشد.

سلیمی ادامه داد: در زندگی هر روزه ما تعداد بیشماری در اطراف ما وجود دارد، علایم راهنمایی رانندگی، نقشه راه مترو، پوسترهای آموزشی که در قسمت‌های مختلف شهری نصب شده‌اند، ترازوهایی که وزن آن را با خود می‌سنجیم، دماسنج و سنج همه انواعی از هستند. نوعی نمایشگر بصری اطلاعات است که اطلاعات را به زبانی ساده و فهم پذیر به کمک ابزارهایی مانند علایم، نمودارها، جدول، تصویرسازی، عکس، شمایل و نقشه منتقل می‌کند.

او در ادامه درباره علت‌های استفاده از صحبت کرد و گفت: ما به دو دلیل از استفاده می‌کنیم، یکی به دلیل کمک‌های آن به افراد در حوزه‌های مختلف و دیگری به دلیل پردازش راحت‌تر آنها در ذهن افراد، زیرا ۶۰ درصد افراد دیداری هستند، ۳۰ درصد شنیداری و ۱۰ درصد لمسی.

سلیمی اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است هر جا وارد شده، شانس آن مطلب برای خوانده شدن ۹۰ درصد افزایش یافته است. در حوزه سیاست، و تجارت و سلامت و پزشکی بیشترین کاربرد را دارد. در واقع هر جا بحث آماری افزایش پیدا می‌کند، کاربرد نیز به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند.

جواد قاسمی، عضو هیأت مدیره و رئیس کمیته انتشارات ایران در ابتدای این نشست از انتشار کتابی در سال جدید خبر داد که مجموعه‌ای از وقایع و اتفاقات حوزه‌ی در طول سال است.

او همچنین از انتشار صدمین شماره نشریه در روز (۲۷ اردیبهشت) خبر داد که این نشریه بلافاصله بعد از انتشار روی سایت prsmag.org قرار می گیرد.

انجمن ایران صد و هشتاد و ششمین نشست علمی-تخصصی خود را با موضوع کاربرد بر و پنلی درباره‌ی تقلیل جایگاه بعدازظهر چهارشنبه ۲ دی در پژوهشکده پولی مالی برگزار کرد.

گزارش از الهه شمس

جامعه روابط عمومی