در عصری که ارتباطات در آن تبدیل به رگ حیات بخش جوامع انسانی شده است، اوج هنر ارتباطات را باید در پیدایش و بالندگی هنری با نام روابط عمومی دید و رصد کرد.

منوچهر خندان سخنگو و رییس روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران طی پیامی به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی فراررسیدن این روز را به جامعه فعالان ارتباطات و روابط عمومی کشور تبریک گفت. متن این پیام به شرح زیر است:

"به نام آنکه جان را فکرت آموخت"

در عصری که ارتباطات در آن تبدیل به رگ حیات بخش جوامع انسانی شده است، اوج هنر ارتباطات را باید در پیدایش و بالندگی هنری با نام روابط عمومی دید و رصد کرد.

نگاهی هرچند کوتاه به عملکرد بیش از نیم قرن هنر روابط عمومی در ایران گویای این واقعیت است که دستیابی به اهداف کیفی یک سازمان بر اساس نگاهی عمیق به چارچوب و ساختار روابط عمومی ها به عنوان آیینه تمام عیار آن سازمان ها مجال تحقق خواهد داشت؛ بخش عمده ای از راهکارهای مدیریتی، به همراه تدوین ابزار و مکانیزم هایی در راستای انعکاس واقعیتها که در نهایت به ایجاد انگیزه و بالندگی در سازمان منتهی خواهد شد، بر عهده روابط عمومی های سازمان است.

این حقیقت را نمی توان نادیده گرفت که روابط عمومی به مثابه صدا و سیمای یک سازمان است و باید از هر گونه عیب و ایراد مبرا باشد ؛ روابط عمومی باید چندین قدم از سازمان جلو باشد تا بتواند وضعیت سازمانش را رصد کند.
در این میان رسالت روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران به عنوان نخستین سازمان روابط عمومی در کشور عزیزمان ایران، بسیار خطیر و پراهمیت است.

پکپارچه سازی فرآیند اطلاع­رسانی در سطح نیازسنجی و شناسایی اولویت­ها، اثربخشی پیام­ها، سازماندهی، پردازش و اشاعه سیستمی اطلاعات در گستره صنعت نفت و نیز آگاهی رسانی عمومی از جمله موارد مهمی است که تلاش مضاعف روابط عمومی­ شرکت ملی نفت ایران را طلب می­کند.

با این وجود نمی توان این واقعیت را نادیده انگاشت که رسالت اصلی روابط عمومی ، ارایه اطلاعات صریح و دقیق و رفع نیاز مخاطبان است. در همین حال باید تلاش شود، یکپارچگی فکری در هر یک از زیربخش ها و ساختارهای پیوسته روابط عمومی­ حفظ شود .

اطلاع رسانی دقیق ازعملکرد و سپهر آینده توسعه و پیشرفت در شرکت ملی نفت ایران به ویژه در حوزه بالادست و در مواردی نظیر صیانت از مخازن نفتی، پروژه­های مربوط به جمع آوری گازهای همراه و حفاظت از محیط زیست، افزایش بهره­وری نیروی انسانی، توسعه میادین مشترک و تولید زودهنگام از برخی میادین نفت و گاز از چندان اهمیت ویژه ای در اقتصاد ملی ایران برخوردار است که هر نوع تلاش برای شفاف سازی و ابهام زدایی از اخبار و گزارش های مرتبط با آن می­تواند باعث بهبود فضای فکری رسانه­ها و شکل گیری دقیق تر افکار عمومی شود.

این امر به ویژه در سازمان نفت به دلیل سطح تاثیر زیاد بر اقتصاد ملی و در هم تنیدگی فنی، تخصصی، اقتصادی و سیاسی این حوزه، اهمیت بیشتری دارد.

به موازات و از آنجا که طی سالهای اخیر نوع جدیدی از مخاطبان در رابطه با رسانه­های الکترونیکی در حال شکل‌گیری است و روابط عمومی بیش از پیش ملزم به ورود حرفه­ای به این فضای مجازی است؛ بنابراین باید نسبت به گذاری آرام اما با هوشیاری از عملکردهای کلاسیک و سنتی به ارتباط مستقیم از طریق تکنولوژی گرایش پیدا کرد.

از نکات مهم و اساسی در امر اطلاع رسانی علاوه بر داشتن باور و اعتقاد به امر اطلاع رسانی شفاف، لزوم توجه به ظرافت­های هنری و رسانه­ای در حوزه نفت توسط مجریان است.

یک کارکرد بسیار مهم برای روابط عمومی های سازمانی نیز تلاش برای پیشگیری از ظهور و بروز شایعات و زمزمه های پنهان در سطوح سازمانی است ، شایعاتی که رواج آن ها در هر سازمانی بسیار مخاطره آفرین و در شرکت نفت خطرآفرین تر است،پس باید تلاش کرد تا با توسعه دامنه شفافیت اطلاعاتی در سازمان از هر نوع شایعه پراکنی جلوگیر کرد.

از جمله مسایل دیگری که در حوزه روابط عمومی با تخصص نفت بسیار حائز اهمیت است توجه به مسایل اطلاعاتی و ارتباطی در فضای تجارت جهانی انرژی است،در فضای غالب بازار انرژی جهان میان تولیدکنندگان اوپک و غیر آن، حضور اطلاع­رسانی حرفه­ای و تخصصی ایران در این بازار بیش از گذشته محسوس است؛ چرا که بازارهای نفت و گاز و مصرف کنندگان آن که متاثر از تحولات سیاسی کشور­ها هستند، تشنه دریافت اطلاعات صحیح و به روز از کشورهای تولیدکننده هستند تا با برنامه ریزی مناسب همراه این کشورها بتوانند نیازهای خود را از این بازار پر پیچ و خم مرتفع سازند و جلوی نفوذ دیگر قدرت­ها را در این بازار پر منفعت بگیرند.

حوزه بین الملل با توجه به شرح وظایف خود می­تواند در حوزه ارتباطات به نحو موثرتری ظاهر شود و به دور از جار و جنجال­های سیاسی با بررسی و ایجاد عملیات روانی خبری در مواقع حساس و تاثیرگذار همچون افزایش و کاهش تولید نفت و یا تعیین کرسی­های مختلف بین المللی نفتی، تاثیرگذاری مناسب رسانه­ای در کشورها و گروه های موجود در بازارهای جهانی نفت داشته باشد؛ تا جایی که این فعالیت­ها بر روی تصمیم گیری های کلان نفتی اوپک که مستقیم با کشور ما در ارتباط هستند، نیز تاثیرگذار باشد.

آنچه مسلم است هنر روابط عمومی نماد یک جامعه اخلاق مدار و جوهر کرامت جامعه ای با فضیلت است ،فرارسیدن روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی را به تمامی فعالان این عرصه تبریک و تهنیت می گویم.

جامعه روابط عمومی