در آستانه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی، نشست علمی با حضور دو استاد پیش‌کسوت دانشگاهی، سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در حوزه هنری برگزار شد.

مسعودی: روابط عمومی بدون دنیای فناوری وجود نخواهد داشت/ اسدی: نگاه تشریفاتی به روابط عمومی نگاه مسمومی است

در آستانه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی، نشست علمی با حضور دو استاد پیش‌کسوت دانشگاهی، سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، ویژه‌برنامه سالروز روابط عمومی سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه با حضور امیدعلی مسعودی عضو هیئت علمی دانشگاه سوره، عباس اسدی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مسئولان و کارمندان روابط عمومی حوزه هنری در این نهاد انقلابی برگزار شد.

امیدعلی مسعودی، استاد دانشگاه، در ابتدای این مراسم، با بیان اینکه روابط عمومی زاییده جهان صنعتی است، اظهار کرد: فناوری‌ها در زندگی بشر بسیار تاثیرگذار بوده‌اند و روابط عمومی‌ها هم مانند بسیاری از علوم و شاخه‌های کاری ناشی از اتفاقاتی بود که در صنعت و روابط تولید و اطلاع‌رسانی پیش آمد.

وی ادامه داد: اروپا بعد از جنگ جهانی دوم، بسیار آسیب دید و اولین مهد کودک‌ها در جهان صنعتی شکل گرفت. چرا که مردهای بسیاری در جنگ کشته شده بودند و مادران مجبور بودند به سر کار بروند و کودکانشان را باید در محلی امن برای پرورش، آموزش و مراقبت قرار می‌دادند. نباید فراموش کنیم که فناوری‌ها به ما رفاه می دهند، اما در کنارش آسیب‌هایی هم دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در یک دهه اخیر، فضای روابط عمومی‌ها و خبر تغییرات بسیاری داشته است، عنوان کرد: در ۲۳ سالگی مدیرکل روابط عمومی وزارت کار بودم و در آن دوران کار ما این بود که بولتنی تهیه کنیم، اخبار مربوط به وزارت‌خانه را رصد کنیم و در واقع روابط عمومی یک کاری تشریفاتی بود. اما امروزه نوع فعالیت‌های روابط عمومی‌ها تغییر کرده است.

مسعودی با تاکید بر اینکه روابط عمومی بدون دنیای فناوری وجود نخواهد داشت، عنوان کرد: کشتی یک سازمان و ارگان باید به دست روابط عمومی ها هدایت شود و متاسفانه در این زمینه، امروز سواد رسانه‌ای روابط عمومی‌ها کم است. همچنین جریانی وجود دارد که نمی خواهد تغییرات را قبول کند. در آینده کاغذ حذف می شود و بسیاری از امکانات برای فعالیت روابط عمومی ها تغییر خواهد کرد و ما هم باید با این تغییرات خود را هماهنگ کنیم. باید خود را برای آینده آماده کنیم و سواد رسانه ای خود را به‌روز رسانی کنیم.

وی افزود: اگر در آینده زیرساخت‌های شبکه های اجتماعی و رسانه های خود را تصحیح کنیم، دیگر کسی به سراغ رسانه های بیگانه نمی‌رود. امروزه بسیاری از اطلاعات سازمان‌ها در شبکه های اجتماعی غیر بومی منتقل می‌شود.

عباس اسدی، دیگر استاد روابط عمومی و خبرنگاری کشور، در این همایش با بیان اینکه روابط عمومی امروز ایران بیمار است، عنوان کرد: باید رستاخیزی به پا کنیم و به سمت روابط عمومی انتقادی برویم. نگاه تشریفاتی به روابط عمومی نگاه مسمومی است. باید با نگاه منتقدانه روابط عمومی را از مرگ نجات دهیم.

وی تصریح کرد: امروز وقتی رسانه ها قصد دارند سالگردی برگزار کنند، کیک تولد تهیه می کنند و با اهدای هدایایی مراسم را به پایان می رسانند. در حالی که این شیوه عملکرد توهین‌آمیز است. ما نیازمند نشست‌های پژوهش‌محور هستیم و باید جلسات روابط عمومی ها و اهالی رسانه به شکلی تخصصی برگزار شود. متاسفانه امروزه اغلب روابط عمومی ها رشوه خواری را رواج می دهند و به امور رسانه ای خیانت می کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شبه‌خبرها باعث بیماری رسانه‌ها و روابط عمومی های کشور شده اند، گفت: روابط عمومی ها خبر تولید نمی کنند، بلکه شبه‌خبر منتشر می کنند و به همین ترتیب، رسانه های ما شبه‌رسانه هستند و روزنامه‌نگارانمان هم روزی‌نامه‌نگار هستند و تنها به دنبال روزی می‌گردند.

وی همچنین با اشاره به موضوعاتی همچون چگونگی برپایی میزگردها، انجام مصاحبه ها و …، عنوان کرد: امروزه رسانه های ما تبدیل به سکوی پرشی برای رسیدن به قدرت شده اند و نباید اجازه بدهیم فضای رسانه به این سمت برود. خبرنگاران نیازمند مطالعه بسیار هستند تا بتوانند تاثیر بیشتری بر مصاحبه شونده ها و فضای کلی کارشان بگذارند.

وی یکی دیگر از آسیب های روابط عمومی ها و رسانه‌ها را عدم مخاطب سنجی دانست و اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف ما، عدم مخاطب سنجی است و به همین دلیل می بینیم که تیراژ نشریات رقم کمی است. در حالی که نشریات مطرح دنیا همچون آساهی شیمبون تیراژ میلیونی دارند.

در پایان این مراسم، با اهدای هدایایی از زحمات پرسنل روابط عمومی واحدها و دفاتر مختلف حوزه هنری تقدیر و تجلیل به عمل آمد.