شجاعی کیاسری بابیان تعریف رسانه مبنی بر هر چیزی که از راه دور باشد، جمعی را فرابگیرد و حاوی پیام باشد، روابط عمومی‌ها را جزو رسانه دانست

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط بین‌الملل وزارت کشور توجه به روابط عمومی و رسانه را دفاع از حقوق شهروندی دانست و شناساندن مشکلات مردم به دستگاه‌ها و همچنین شناساندن خدمات دستگاه‌ها به مردم را از وظایف اصلی روابط عمومی‌ها عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد سید رمضان شجاعی کیاسری پیش از ظهر امروز در جشنواره روابط‌عمومی‌های برتر استان خراسان شمالی اظهار کرد: ریشه همه حاکمیت‌ها در دنیا بر ۳ مقوله اصول سیاسی، اقتصادی و نظامی است اما امام (ره) مقوله جدیدی را در نظام حاکمیتی مردم شکل داد و آن مبتنی بر اعتقاد و باور است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور در ادامه افزود: باوجوداینکه مقوله‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی از اوایل انقلاب در جایگاه خود نقش‌آفرین بودند اما نظام ما یک نظام اعتقادی است که و حاکمیت جدیدی را در عرصه حکومت و اداره مملکت ساماندهی کرده که شاهد درخشش این باور هستیم.

وی نظام جمهوری اسلامی را مبتنی بر خدمتگزاری به مردم دانست که این واژه در ادبیات حکومت‌های دنیا یک کلمه‌ی نامأنوس است.

شجاعی کیاسری بابیان تعریف رسانه مبنی بر هر چیزی که از راه دور باشد، جمعی را فرابگیرد و حاوی پیام باشد، روابط عمومی‌ها را جزو رسانه دانست و بیان داشت: روابط عمومی‌ها به‌عنوان رسانه تعریف می‌شوند و در این تعریف است که می‌توانند نقش‌آفرین باشند و یکی از وظایف روابط عمومی‌ها درواقع شناساندن مشکلات مردم به دستگاه‌ها و همچنین شناساندن خدمات دستگاه‌ها به مردم است.

وی اهمیت دادن به روابط عمومی‌ها را از لزومات هر اداره‌ای دانست و پیام اصلی این جلسه را دفاع از حقوق شهروندی که با ارتباط و تعامل خوب بین دولت و ملت میسر می‌شود و این کار توسط روابط عمومی‌ها انجام می‌شود، عنوان کرد.

شجاعی کیاسری بابیان اینکه اگر اطلاع‌رسانی امروزه در دستگاه‌های دولتی کافی نیست و صداوسیما نتوانسته فضای رسانه‌ای خودش را به فضای رسانه‌ای مجازی برساند به این خاطر است که باید به فن‌آوری مدرن و تجهیزات جدید، امکانات جدید آشنایی با مسائل و کاربرد رسانه‌ها و آموزش آن باید برای کسانی که در این مورد دست‌اندرکار هستند حتماً در دستور کار و اولویت قرار بگیرد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور ادامه داد: گاهی یک اینفوگرافی می‌تواند کار یک کتاب را انجام بدهد لذا استفاده از رسانه‌های نوین و رسانه‌های فضای مجازی بایستی در راستای پیشبرد اهداف به بهترین نحو استفاده بشود و هر کس استفاده نکند قطعاً در کارش موفق نیست.

وی شناخت مخاطب و شناخت نیاز مخاطب را دو مقوله مهم دانست و تأکید کرد که رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها بایستی به آن توجه ویژه داشته باشند.

شجاعی کیاسری نیاز مخاطب را در دو زمینه نیاز آنی و نیاز آتی دسته‌بندی کرد و افزود: خبر نیاز آنی مخاطب است و رسانه‌ای موفق است که این نیاز مخاطب را در کوتاه‌ترین زمان با صحت و دقت لازم تأمین کند و نیاز آتی نیازی است که رسانه‌ها باید برای آن فرهنگ‌سازی و زمینه‌سازی کنند.

وی رسانه را آیینه جامعه توصیف کرد و بیان داشت: رسانه نباید خلاف جهت جامعه حرکت کند و رسانه باید هر آنچه در جامعه اتفاق می‌افتد انعکاس بدهد چراکه درغیراین صورت‌ مسئله اعتماد عمومی به رسانه که لزوم وجود هر رسانه‌ای است از بین خواهد رفت.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور رسانه‌ی عقب‌تر از جامعه را یادداشت واره ای توصیف کرد که ارزشی ندارد و بیان داشت: رسانه بایستی جلوتر از جامعه باشد و زمینه‌سازی و فرهنگ‌سازی کند؛ رسانه‌ها نماینده افکار عمومی هستند و حتی از دادستان هم بالاترند.

وی همچنین بیان کرد: چیزی که نظام نیاز دارد اعتماد عمومی مردم است و اگر نتوانیم نیاز رسانه‌ای مردم را تأمین کنیم با توجه به تعداد رسانه‌های امروز و رسانه‌های بیگانه مردم رسانه خود را پیدا می‌کنند.

شجاعی کیاسری بابیان اینکه رسانه امروز تزریقی نیست و بلکه انتخابی است اظهار کرد: در این کارزار انتخاباتی رسانه، رسانه‌ها باید جذابیت، دقت و صحت داشته باشند تا بتوانند اعتمادآفرینی و امیدآفرینی در جامعه ایجاد کنند لذا برآورده کردن نیاز آنی و آتی جامعه بایستی در دستور کار رسانه‌ها قرار بگیرد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور در پایان گفت: در تلاش هستیم با توجه به سیاست‌هایی که دکتر رحمانی، وزیر کشور، ابلاغ کردند فضای جدیدتری برای فعالیت‌های رسانه‌ای برای روابط عمومی‌ها تنظیم کنیم و با شورای اطلاع‌رسانی دولت جلسات مستمر داریم و سعی بر این است که بتوانیم تلاشمان را به سمت و سویی ببریم که بتوانیم نیاز مخاطبان خودمان را برطرف کنیم.

جامعه روابط عمومی