روابط عمومی موفق، توجیه‌گر نیست بلکه تحلیل‌گر است/ رسانه‌ها بستر امربه‌معروف و نهی از منکر در سطح کلان اجتماعی هستند

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا روابط عمومی موفق را یک روابط عمومی تحلیل‌گر دانست که آگاهی‌بخش است، جلب مشارکت می‌کند و مسئولیت‌پذیری مجموعه را افزایش می‌دهد و همچنین بر رابطه و تعامل مؤثر بین روابط عمومی و رسانه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد سید ضیاء هاشمی پیش از ظهر امروز در جشنواره انتخاب روابط عمومی‌های برتر استان خراسان شمالی اظهار کرد: مدیران تلاشگری در کشور در حال خدمت هستند اما دیده می‌شود که انعکاس این خدمت در شان و شایستگی کارهای انجام‌شده نیست و روابط عمومی‌ها متولی تنظیم تعاملات بین دستگاه‌ها و مدیران با مردم جامعه هستند و هر چه این تعامل فعال‌تر و سازنده‌تر باشد بازده این فعالیت‌ها بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا ادامه داد: در هر مجموعه مدیریت نقش محوری دارد و بر نحوه اجرای فعالیت‌های دستگاه زی ربط نظارت دارد اما قاعدتاً این مجموعه مدیریت باید با مخاطبان و گروه هدف خود ارتباط داشته باشد و اینجاست که نقش روابط عمومی‌ها به‌عنوان بسترساز این ارتباط پررنگ‌تر است و درواقع رابط عمومی نقش مکمل دارد و حلقه اتصال بین مدیریت و مخاطبان است.

وی روابط عمومی و رسانه را مکمل یکدیگر دانست و افزود: روابط عمومی و رسانه یکی نیستند اما نقشی نزدیک به هم دارند و روابط عمومی بدون رسانه نمی‌تواند موفق باشد و اگر قرار باشد به‌جای هم باشند هیچ‌کدام به سرمنزل مقصود نخواهند رسید.

هاشمی همچنین بیان کرد: دنیا دنیای گردش سریع اطلاعات است رسانه‌ای که سرعت عمل و البته دقت و صحت ندارد خودبه‌خود از گردونه رسانه‌ها حذف می‌شود و دیگر مخاطبی نخواهد داشت.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا روابط عمومی را حلقه اتصالی دانست که داده‌ها، اطلاعات و تحلیل‌ها را از جانب مدیریت اخذ و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد و خودش رسانه نیست چراکه وظیفه و تخصص انتشار اطلاعات در اختیار رسانه‌هاست و درواقع پیوند بین رسانه‌ها و مدیریت وظیفه روابط عمومی ست.

وی ادامه داد: تولید داده وظیفه روابط عمومی ست و رسانه نمی‌تواند در تولید داده سرعت و دقت لازم را داشته باشد چراکه این حوزه‌ی حساسی است و بنابراین ضرورت نقش‌آفرینی روابط عمومی روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا کار خبرنگاری را مدیریت و تحلیل خبر عنوان کرد و اظهار داشت: مدیریت و تحلیل خبر کار ساده‌ای نیست و این کار با دقت و ظرافت لازم تخصص رسانه است لذا روابط عمومی باید اطلاعات خام را در اختیار رسانه قرار دهد و رسانه با خلاقیت و تخصص خود به جهات و تیترهای متفاوت و جذاب به آن مطلب بپردازد و این‌گونه است که هم روابط عمومی موفق و هم رسانه اثرگذارتر خواهند بود.

هاشمی تعداد رسانه‌های فعال حال حاضر کشور را بیش از ۹ هزار رسانه عنوان کرد و گفت: بالغ‌بر ۲۰۰ روزنامه در کشور مجوز فعالیت دارند و حدود ۶۰ درصد از این ۹ هزار رسانه در ۵ سال اخیر و در دولت تدبیر و امید مجوز فعالیت گرفته‌اند.

وی نیاز امروز را جلب اعتماد افکار عمومی نسبت به دستگاه‌ها دانست و افزود: اگر نیاز مردم در حوزه خبر و اطلاعات به‌صورت سریع، صحیح و با دقت لازم تأمین نشود رسانه‌های بیگانه این نیاز را تأمین می‌کنند که قطعاً این مسئله بی‌اعتمادی مردم به‌نظام را به دنبال خواهد داشت.

هاشمی تعامل سازنده و فعال بین مدیریت و افکار عمومی را عاملی بر ایجاد اعتماد اجتماعی که نیاز امروز است، دانست که از طریق ارتباط مؤثر روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها بایستی تقویت بشود.

وی بابیان اینکه روابط عمومی فقط توجیه‌گر یک مجموعه نیست، تصریح کرد: وظیفه روابط عمومی تنها توجیه ضعف‌ها و برجسته‌سازی قوت‌های مجموعه نیست بلکه روابط عمومی موفق یک روابط عمومی تحلیل‌گر و آگاهی‌بخش است که جلب مشارکت می‌کند و مسئولیت و مسئولیت‌پذیری را در مجموعه افزایش می‌دهد و همچنین در رفع اشکالات و تقویت نقاط قوت سازمان مشارکت می‌کند.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا مهم‌ترین ابزار نهی از منکر امروزه را رسانه دانست و گفت: امروز رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها بایستی عرصه امربه‌معروف و نهی از منکر باشند چراکه امربه‌معروف و نهی از منکر دو اصل جذاب، مترقی و سازنده‌اند و نباید آن‌ها را در حد برخوردهای خشن میدانی و خیابانی تنزل داد.

وی در پایان گفت: اصحاب رسانه و بستر رسانه زمینه امربه‌معروف و نهی از منکر در سطح کلان اجتماعی ست و رسانه‌ها ابزار و بستر اجرای آموزه‌های مترقی دین مبین اسلام هستند و برخی از علما نیز تأکیددارند که کار در عرصه رسانه عبادت است.

جامعه روابط عمومی