مدیران حوزه‌های فرهنگ،رسانه و روابط عمومی‌ دستگاه های اجرایی استان فارس سه‌ شنبه در نشستی در استانداری فارس گردهم آمدند و به تبیین راهکارهای هم افزایی برای تقویت اطلاع رسانی در استان پرداختند. راهکارهای هم افزایی رسانه هاو روابط عمومی های فارس بررسی شد به گزارش ایرنا، اصحاب رسانه و نیز فعالان حوزه روابط عمومی […]

مدیران حوزه‌های فرهنگ،رسانه و روابط عمومی‌ دستگاه های اجرایی استان فارس سه‌ شنبه در نشستی در استانداری فارس گردهم آمدند و به تبیین راهکارهای هم افزایی برای تقویت اطلاع رسانی در استان پرداختند.
راهکارهای هم افزایی رسانه هاو روابط عمومی های فارس بررسی شد

به گزارش ایرنا، اصحاب رسانه و نیز فعالان حوزه روابط عمومی در این نشست که با حضور دکتر سیدضیاء هاشمی مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان مشکلات رسانه‌ها در شهرستان‌ها بر ضرورت هم‌افزایی و اهمیت به حوزه اطلاع‌ رسانی و نقد تأکید کردند.

نایب رئیس خانه مطبوعات استان فارس در این نشست با بیان اینکه وضعیت فعلی رسانه‌های فارس نامطلوب است عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد فراموش کرده‌ایم در قانون اساسی در کنار سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه قوه دیگری وجود دارد که در گذشته و از صدر مشروطیت مورد نظر همه حاکمیت‌ها و دولت‌ها بوده و آن مطبوعات است.

محمد عسلی بیان داشت: تکلیف ما در قانون مطبوعات مشخص است و آنچه امروز مشکل‌زا شده این است که بنا بر بحرانی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با آن مواجه بوده‌ایم، وظیفه خود دانستیم برای دفاع از ارزش‌های انقلاب و حفظ خون شهدا از وظیفه اصلی و رسالت مطبوعاتی خود کوتاه آییم و منافع ملی وضعیت کشور را به نحو احسن حفظ کنیم.

وی افزود:همین امر باعث شده است که امروز برخی نهادها و مدیران توقع دیگری از رسانه‌ها داشته باشند به بیان دیگر آن‌ها انتقاد و شفاف ‌سازی را برنمی‌تابند درحالی که روزنامه‌ها پل دوطرفه ملت و دولت هستند و روابط عمومی به‌ مثابه نمایندگان ادارات و دولت‌ها ارتباطی مستقیم و بیشتر برای انعکاس اخبار دارند و اخبار را نقد و تحلیل می‌کنند.

عسلی در ادامه وضعیت احزاب را در کشور چه قبل و چه بعد از انقلاب، نامطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: بار وظایف احزاب بر دوش رسانه‌هاست و فشار مشکلات و مسائل مالی ناشی از افزایش نرخ کاغذ که خوراک اصلی روزنامه‌‌ها و سایر بنگاه‌های خبری است افزایش یافته و در توان مدیران برای تأمین تدارکات نیست و نرخ تجهیزات مدام در نوسان و تصاعدی است.

نایب رئیس خانه مطبوعات استان فارس عملکرد وزارت ارشاد را در قبال رسانه‌ها طی سال‌ها دستخوش آزمون و خطا خواند و ابراز داشت: به ‌دلیل رویکرد نامشخص وزارت ارشاد به رسانه‌های رسمی، فضاهای مجازی رشد کرده‌اند و مخاطبانی روزافزون یافته‌اند این در حالی است که بسیاری از مطالبی که در این فضا نشر می‌شود مصداق دروغ و تشویش اذهان عمومی است.

وی افزود:مشکل دیگر فضای مجازی این است که کسی مسئولیت آن را نمی‌پذیرد. امروز قدرت‌هایی همچون چین، روسیه، آمریکا و انگلیس به این نتیجه رسیده‌اند که فضای مجازی می‌تواند مشکلاتی به ‌وجود ‌آورد و دولت‌ها قادر نیستند این فضا را کنترل کنند.

عسلی از انقلاب‌های فیسبوکی در کشور‌های عربی یاد کرد و ادامه داد:با تمام این آسیب‌ها، امروز به این فضا اهمیت بیشتری داده می‌شود و درمقابل، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها تقویت نمی‌شوند تا جایگزینی مناسب برای فضای مجازی باشد.

نماینده نشریات مکتوب در این جلسه با بیان اینکه اکثر روزنامه‌ها در کشور در حال تعطیلی هستند گفت:تنها بخش اندکی از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مطبوعات و تکثر مطبوعات تعلق می‌گیرد و تعداد و تکثر مطبوعات به قدی افزایش یافته است که بودجه موجود باید هزاران نفر را تأمین کند.

وی بیان کرد: امروز اگر روزنامه‌ها یا خبرگزاری‌ها مخصوصاً در بخش‌های خصوصی بخواهند با رقابت نابرابر بین رسانه‌های دولتی و خصوصی فعالیت کنند، نمی‌توانیم خوراک فضای مجازی را تأمین کنیم زیرا این کار مستلزم صرف هزینه است.
عسلی ادامه داد:اگریک خبرنگار بخواهد خوب کار کند باید مطمئن باشد از حقوق و ثبات کاری برخوردار است و آنچه خبرنگاران را تاکنون نگاه داشته است، عشق به فعالیت در فضای رسانه‌ای است.

مدیر مسئول و صاحب‌ امتیاز روزنامه عصر مردم از اهدای کارت هدیه توسط برخی مسئولان روابط عمومی‌ها با عنوان آفت یاد کرد و گفت: درحالی که فشار مالی بر روی مدیران مسئول روزنامه‌ها سنگینی می‌کند و تأمین حقوق و مزایای خبرنگاران و عوامل روزنامه برای روزنامه‌ها دشوار است خبرنگار ناچار تن به گرفتن کارت هدیه می دهد و اصرار بر چاپ شدن خبرهای سفارشی دارد و این بده ‌بستان‌ها باعث شده روزنامه‌ها از مواضع واقعی خود دور شوند.

نماینده نشریات مکتوب در این جلسه از مدیرعامل ایرنا درخواست کرد که انعکاسی از جمع‌بندی مشکلات رسانه‌های شهرستان را به مقامات مسئول ارائه دهد تا فعالیت روزنامه‌هایی که با خون دل در این روزگار به خدمت‌رسانی مشغول‌اند متوقف نشود.

 

 

** رسالت مطبوعات‌آگاهی بخشی است

ابراهیم عباسی مدیر مسئول روزنامه نیم ‌نگاه نیز در این نشست از حق دسترسی به اخبار با عنوان حقی مهم و اساسی یاد کرد و بیان داشت: اعضای جامعه حق دارند به اخبار و اطلاعات داخلی و خارجی دسترسی داشته باشند و رسالتی که بر عهده رسانه‌های همگانی و مطبوعات است، آگاهی‌بخشی است.

وی ادامه داد: اطلاع ‌رسانی موضوعی است که در دولت تدبیر و امید مرتباً بر آن تأکید می‌شود و خلاء مطبوعات محلی در فارس این است که مجموعه‌های اداری مطبوعات را فقط باعنوان تریبونی می شناسند که باید یک‌سویه در مفهومی با عنوان آفیش برای آن‌ها فعالیت کنند.

مدیرمسئول روزنامه نیم‌ نگاه با بیان اینکه جسارت و فضای ژورنالیستی و خبرنگاری به شدت در معرض تهدید قرار گرفته است، اضافه کرد: درصورتی‌ که اصل شفافیت و اطلاع‌ رسانی و بی‌توجهی به فضای رسانه‌ای به گونه‌ای شده است که امروز در جنگ نرم و رسانه وضع خوبی نداریم، تریبون‌های رسمی ما شکست خورده‌اند؛ چه صدا و سیما و چه مطبوعات.

عباسی بستن دهان منتقدان را منجر به افزایش فعالیت‌های غیررسانه‌ای و غیرحرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دانست.

وی بیان کرد: رسانه‌ها اگر قلم به نقد بردارند با برچسب تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب تهدید می‌شوند درحالیکه این عناوین برای رسانه‌ها مناسب نیست زیرا ما خارج از مجموعه نظام و دولت نیستیم.

عباسی گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان فارس فعالیت‌های خوب و قابل‌تقدیری دارد و این شایستگی را دارد که علاوه بر استان فارس سایر استان‌های جنوب کشور را نیز مورد حمایت قرار دهد از سوی دیگر خبرگزاری ایرنا با ارتباطی که با بدنه دولت دارد می‌تواند مشکلات و مسائل موجود در رسانه‌ها را با ارتباطی مستمر با استان ها به وزارتخانه و رئیس جمهوری منتقل کند.

 

** خبرنگاران و نگرانی از امنیت شغلی
رئیس انجمن روابط عمومی فارس نیز، امنیت شغلی را از جمله دغدغه های خبرنگاران و دیگر فعالان عرصه خبر را امنیت شغلی دانست و گفت: ایجاد این امنیت و ثبات شغلی در گرو اصلاح و بهبود اقتصاد رسانه به عنوان درد رسانه های کشور است.

مسعود عطایی افزود: روابط عمومی ها برای انتشار مناسب اخبار مجموعه های خود نیازمند تعامل با رسانه ها هستند.

وی ادامه داد: دورانی که ما در آن هستیم دوران افول تبلیغات و رشد گفت و گوهای متعامل و دوران روابط عمومی است.

او افزود: مدیری که می خواهد سازمان خود را به خوبی معرفی کند نیاز به یک روابط عمومی توانمند دارد.

وی، ضمن قدردانی از راه اندازی مدرسه خبر ایرنا تصریح کرد: در بحث سواد رسانه هم در حوزه برخی رسانه ها و هم برخی روابط عمومی ها نیازمند افزایش سواد رسانه ای هستیم.

جامعه روابط عمومی