این یک اصل اساسی در تبلیغات است که برای انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی، ابتدا اهداف تان را تعیین می کنید، سپس پیام تان را و در مرحله بعدی، باید ببینید از چه دریچه ای می خواهید پیام تان را به مخاطبان خود منتقل کنید

اجازه دهید تا الگوی ۵M را در ابتدا مرور کنیم:

- Mission

- Message

- Media

- Money

- Measurement

این یک اصل اساسی در تبلیغات است که برای انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی، ابتدا اهداف تان را تعیین می کنید، سپس پیام تان را و در مرحله بعدی، باید ببینید از چه دریچه ای می خواهید پیام تان را به مخاطبان خود منتقل کنید. در این مقاله به نقل از مدیر. تی وی به انواع رسانه ها در برنامه ریزی رسانه ای اشاره خواهیم کرد؛ یک معرفی و مقایسه کلی از انواع رسانه هایی که برای تحقق اهداف تبلیغاتی تان آماده اند.

۱- تبلیغات تلویزیونی  (TV Advertising)

اصلی ترین ویژگی تلویزیون این است که Reach بسیار بالایی دارد. عمومی تر اگر بخواهیم بگوییم، با تبلیغات تلویزیونی می توانید یک پیام را در معرض نمایش گستره بسیار بزرگی از مخاطبان قرار دهید.

نقاط ضعف تلویزیون:

- هدفمند نبودن: یکی از بزرگ ترین نقاط  ضعف تلویزیون این است که نمی توانید مخاطبان خود را به دقت انتخاب کنید. در واقع، هدفمندی مخاطبان تلویزیون، کمتر از بسیاری از رسانه هاست.

- نبود امکان ارزیابی: بزرگ ترین نقطه ضعف تلویزیون این است که نمی توانید با جزییاتی قابل قبول متوجه شوید که واکنش مخاطبان شما نسبت به تبلیغات تان چه بوده است؟

چند نفر آنها را دیده اند؟ از چه رده سنی؟ با چه جنسیتی؟ چند نفر از آنها پیام را دیده اند؟ چند نفر از آنها واکنش نشان داده اند؟

این اطلاعات را نمی توانید به دست بیاورید (مگر اطلاعاتی کلی و غالبا حدسی).

هرچند در برخی از کشورها، برخی از شبکه های تلویزیونی نهایت سعی خود را کرده اند که بتوانند به هدفمندترین شکل ممکن، مخاطب را هدف بگیرند اما به هر حال، باز هم تبلیغات تلویزیونی تنها برای کسانی مفید است که با توده عظیمی از مردم سر و کار دارند؛ در واقع، برای محصولاتی مفید است که بازار گسترده و عظیمی دارند  (مثل FMCGها).

تبلیغات تلویزیونی، به مدتی طولانی، ستون اصلی دنیای رسانه های تبلیغاتی بود، اما در عصر حاضر و با ظهور رسانه هایی مانند اینترنت، یا مثلا رسانه های ویدئویی آموزشی، تمایل به تلویزیون به عنوان یک رسانه تبلیغاتی کمتر شده است. چراکه تبلیغات در اینترنت و رسانه های ویدئویی، بسیار هدفمندتر بوده و قابلیت ارزیابی بسیار بسیار بالاتری نسبت به تبلیغات تلویزیونی دارند.

۲- تبلیغات رادیویی  (Radio Advertising)

رادیو، یکی از ماندگارترین رسانه های تبلیغاتی ا ست که نزدیک به ۸۰ سال است که از آن در جهت تحقق اهداف تبلیغاتی استفاده می شود. تبلیغات رادیویی، به نسبت تبلیغات تلویزیونی مخاطبانی هدفمندتر می تواند داشته باشد، اما کمیت مخاطبان آن به مراتب کمتر از تلویزیون است.

در بسیاری از کشورها شما می توانید دسته مشخصی از شبکه های رادیویی را به صورت یکجا و هم زمان به منظور تحقق اهداف تبلیغاتی خود به کار بگیرید. برای مثال:

- شبکه های رادیویی مربوط به موسیقی

- شبکه های رادیویی اختصاصی برای جوانان

- شبکه های رادیویی اقتصادی

- و از همه مهم تر، شبکه های رادیویی محلی  (شبکه های استانی) برای تبلیغات هدفمندتر، بسیار کارایی دارد.

رادیو نیز مانند تلویزیون، دارای مشکلاتی مشابه است؛ مثلا:

- واکنش مخاطب تبلیغات رادیویی، غیر قابل ارزیابی است.

- با اینکه به نسبت تبلیغات تلویزیونی، مشتریان هدفمندتری را مخاطب قرار می دهد، اما باز هم نمی توان آن را به عنوان یک رسانه هدفمند در نظر گرفت.

- و نقطه  ضعف سوم اینکه برخلاف تلویزیون و بسیاری از رسانه ها، این رسانه، تنها امکان ارسال پیام صوتی را دارا است که این مسئله باعث می شود تبلیغات رادیویی برای بسیاری از محصولات و خدمات، کاربرد نداشته باشد.

۳- تبلیغات اینترنتی  (Internet Advertising)

چه بخواهید چه نخواهید دوره، دوره اینترنت است. این رسانه با سرعت بسیار چشمگیری در حال محبوب شدن برای کسب و کارهاست؛ به نحوی که هر ساله تعداد زیادی از شرکت ها، سهم قابل توجهی را از بودجه رسانه ای خود، به تبلیغات و بازاریابی اینترنتی واگذار می کنند.

تبلیغات اینترنتی، جدی ترین رقیب تلویزیون و سایر رسانه هاست، به ۲ دلیل:

- به دلیل اینکه به شدت هدفمند است.

- به دلیل اینکه با دقتی بسیار بالا می توان رفتار مخاطب را تحلیل کرد.

از انواع تبلیغات اینترنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تبلیغات بنری

- تبلیغات کلیکی

- ایمیل مارکتینگ

- SEM

- تبلیغات در شبکه های اجتماعی

۶ رسانه دیگر

در ادامه معرفی انواع رسانه های تبلیغاتی، ۶ رسانه زیر را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

- پست مستقیم  (Direct Mail Advertising)

- بیلبورد  (Billboard Advertising)

- تبلیغات نامحسوس  (Product Placement Advertising)

- تبلیغات موبایلی  (Mobile Device Advertising)

- اسپانسرینگ  (Sponsorship Advertising)

- تبلیغات چاپی  (Print Publications Advertising)

۴- روش پست مستقیم  (Direct Mail Advertising)

در این روش تبلیغاتی، از نامه به عنوان وسیله ای برای انتقال پیام از طرف ما (تبلیغ کننده) به مخاطب، استفاده می کنیم. این نامه یا مرسوله، دقیقا به محل زندگی، محل کار یا هرگونه مقری که مخاطب هدف در آن است، ارسال می شود.

محتوای این مرسوله می تواند شامل موارد زیر باشد:

- بروشور

- کاتالوگ

- آگهی

- بن تخفیف ویژه

- و. . .

چند نکته درباره روش ارسال پست مستقیم:

- پست شخصی سازی شده: بهتر است که اختصاصا برای هر مخاطب، مرسوله ای جداگانه ارسال شود  مثلاً نام بردن از مخاطب در لیبل نامه یا در متن نامه (مرسوله).

- به صرفه بودن: روش ارسال پست مستقیم، یکی از به صرفه ترین روش های تبلیغاتی ا ست (به خصوص زمانی  که تعداد نامه های پرینت شده، بالا باشد؛ به این صورت که هرچه تعداد پرینت ها بیشتر باشد، هزینه ای که به ازای هر پرینت می پردازید، مسلما کمتر از حالتی ا ست که تعداد کمی از نامه های تان را می خواهید پرینت بگیرید.)

- پس زده شدن توسط مخاطب: با این حال که در این روش تبلیغاتی، نسبت هزینه به تعداد مخاطبان، بسیار پایین است، اما به دلیل اینکه درصد بالایی از مخاطبان، هیچ توجهی به نامه تبلیغاتی نمی کنند، بازدهی این روش را پایین آورده است.
اما به هر حال، روش ارسال پست مستقیم، همواره یکی از روش های اصلی آژانس ها و مدیران تبلیغاتی بوده است.

۵- تبلیغات ساین ایج  (Signage Advertising)

در این روش، پیام تبلیغاتی به صورت المان های بصری، در موقعیت هایی که رفت و آمد جامعه هدف در آن زیاد است، به معرض نمایش درمی آید. معروف ترین رسانه ساین ایج، بیلبوردهای تبلیغاتی هستند که خود بر دو نوع هستند:

- بیلبوردهای OutDoor: مانند ایستگاه های اتوبوس و مترو، بیلبوردهای خیابان ها و جاده ها، بیلبوردهای استادیوم و… که اصلی ترین ویژگی آنها، دسترسی (Reach) به مخطبانی بیشتر است.

- بیلبوردهایInDoor: مانند بیلبوردهای داخل هواپیما، بیلبوردهای داخل ترمینال، بیلبوردهای داخل یک همایش و… که در معرض نمایش گستره کمتر (و البته هدفمندتری) از مخاطبان قرار خواهد گرفت.

به جز بیلبوردهای تبلیغاتی، رسانه های ساین ایج دیگری نیز وجود دارد. مانند:

- کیسه ها یا پاکت های دسته داری که نام تجاری یا پیام تبلیغاتی یک برند روی آن چاپ شده (و ترجیحا طراحی منحصر به فردی داشته باشد! ) و در دسترس مردم قرار می گیرد.

- بالون های تبلیغاتی (بالون هایی که نام یک برند روی آن هک شده و در یک منطقه ترجیحا پرجمعیت، به پرواز درمی آیند.)

جامعه روابط عمومی