بلایای طبیعی با تمام صدمات جبران‌ناپذیر مختلف، معلمانی بزرگ محسوب می‌شوند. حدود شش ماه از رخداد طوفان هاروی در هوستون می‌گذرد و امروز وقتی به گذشته نگاه می‎‌کنیم، درس‌های عبرت‌انگیزی از بقایای آن می‌گیریم. بقایای این رخداد به ما گوشزد می‌کنند که همواره باید برای فجایع این‌چنینی آماده باشیم. درست مانند یک شهر یا کشور، […]

بلایای طبیعی با تمام صدمات جبران‌ناپذیر مختلف، معلمانی بزرگ محسوب می‌شوند. حدود شش ماه از رخداد طوفان هاروی در هوستون می‌گذرد و امروز وقتی به گذشته نگاه می‎‌کنیم، درس‌های عبرت‌انگیزی از بقایای آن می‌گیریم. بقایای این رخداد به ما گوشزد می‌کنند که همواره باید برای فجایع این‌چنینی آماده باشیم. درست مانند یک شهر یا کشور، شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ نیز همواره در معرض خطر فروپاشی و آسیب‌های مختلف قرار دارند. نخستین پیشنهاد صاحب‌نظران مدیریت بحران "پیشگیری" است؛ ولی راه گریزی از برخی فجایع وجود ندارد. در چنین وضعیتی چه باید کرد؟

 

 

 

متحدین خود را پیدا کنید
پس از طوفان هاروی بیشتر افراد و سازمان‌های این شهر با یکدیگر متحد شدند تا شهر ویران‌شده خود را دوباره بسازند. هیچ کس با دیگری غریبه نبود و همه به فکر کمک به همدیگر بودند. و در نهایت سازمان‌های غیرانتفاعی وارد عمل شدند و شروع به مدیریت و کنترل اوضاع کردند.

 

 

شرکت‌ها نیز دارای متحدین بالقوه برای زمان رخداد بحران‌ها هستند. کارکنان، اتحادیه‌ها، تحلیل‌گران اقتصادی، انجمن‌های حمایتی و حتی مشتریان وفادار جزو آنها هستند. کافی است آنها را سازمان‌دهی کرده و راه را برایشان نشان دهید. ولی امروز باید به فکر فردای خود باشید. اکنون که برند شما در شرایط عادی قرار دارد، باید اعتماد متحدین خود را جلب کنید تا در روز بحران به احترام خاطرات خوشی که با برند شما داشته‌اند، در کنار آن باشند.

 

 

 

افراد صدمه‌دیده را درک کنید
چند هفته پس از رخداد طوفان، داوطلبان کمک و افرادی که صدمات کم‌تری دیده بودند به همسایگان خود کمک کردند تا نیازهای اولیه خود را برطرف کنند؛ ولی به‌تدریج نیازهای آنها پیچیده‌تر از پیش شد. آنها چه کمکی به‌جز کمک‌های مالی می‌توانستند ارائه دهند؟

 

 

در شرایط بحرانی افراد صدمه‌دیده نیازهای متفاوتی پیدا می‌کنند. برخی از آنها پیچیده و برخی بسیار ساده هستند. آنچه اهمیت دارد کمی خلاقیت و ابراز همدردی است. در شرایط بحرانی خود را جای افراد صدمه‌دیده بگذارید. در مواقع بسیاری تنها توقع آنها کمی توجه و شنیده شدن صحبت‌هایشان است. با آسیب‌دیدگان بحران همدلی کنید.

 

 

مراقب انتشار اطلاعات نادرست باشید
با تحلیل اتفاقات رخ‌داده در هنگام رویداد طوفان هاروی، می‌توان به نقش پررنگ شبکه‌های اجتماعی در برقراری ارتباط میان افراد آسیب‌دیده و داوطلبان پی برد. انبوهی از افراد، صفحات فیسبوک خود را پر از تصاویری کرده بودند که نشانگر سیل، طوفان و شرایط زندگی دشوار ساکنان این منطقه بود.

 

 

ولی زمانی که پای بحران‌ها به شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌رسد، اوضاع کمی متفاوت‌تر است. درصورتی که بخش روابط عمومی کسب‌وکار شما واکنش هوشمندانه‌ای به بحران‌ها نشان ندهد، سرعت انتقال اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به ضرر کسب‌وکار شما تمام شود. شبکه‌های اجتماعی به همان اندازه که در اشاعه همدلی میان کاربران قدرتمند هستند، می‌توانند باعث شیوع اطلاعات غلط در فضای مجازی شوند. کسب‌وکار شما باید یاد بگیرد تا اطلاعات مخرب و سازنده را شناسایی، از یکدیگر تفکیک و عواقب آنها را تعدیل نماید.

 

 

مترجم: مرتضی قدیمی

 

جامعه روابط عمومی