رییس دانشکده ژورنالیسم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات در گفتگو با مدیریت ارتباطات از تلاش برای نهادینه سازی رشته روابط عمومی در هرات و علاقه مندی اساتید این دانشکده برای گسترش همکاری های علمی با دانشگاه های ایران سخن گفت.

رییس دانشکده ژورنالیسم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات در گفتگو با مدیریت ارتباطات از تلاش برای نهادینه سازی رشته روابط عمومی در هرات و علاقه مندی اساتید این دانشکده برای گسترش همکاری های علمی با دانشگاه های ایران سخن گفت.

سهیلا عرفانی در این گفتگو اظهارداشت: دانشکده ژورنالیسم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات در دو رشته "ارتباطات" و "روابط عمومی" دانشجو پذیرش می کند؛ رشته روابط عمومی ۶ سال است که در این دانشکده تاسیس شده و برنامه درسی این رشته نیز با هماهنگی و همکاری علمی دانشگاه سن خوزه کالیفرنیا تدوین و به وزارت مربوطه در افغانستان پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: دانشکده ارتباطات هرات یکی از اولین دانشکده های ژورنالیسم در افغانستان است که رشته روابط عمومی را راه اندازی کرده و برنامه درسی این رشته را به سایر دانشکده های ژورنالیسم افغانستان مانند دانشگاه های بلخ، خوست، جلال آباد و دانشگاه کابل نیز ارائه کرد.

رییس دانشکده ژورنالیسم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات گفت: با توجه به اهمیت رشته روابط عمومی و لزوم نهادینه سازی این علم در سطح جامعه، چندی پیش یک همایش علمی برگزار و درباره رشته روابط عمومی، نیازمندی ها و آینده ی آن مباحث جامعی ارائه شد.

عرفانی عنوان کرد: در بحث پویایی روابط عمومی نیز طبیعی است که هر رشته ی تازه تاسیس در ابتدای راه مشکلاتی پیش روی خود داشته باشد، بخصوص که این رشته در افعانستان ناشناخته است اما به منظور معرفی و شناساندن این رشته و ذکر اهمیت بالای آن در جامعه، به برگزاری چندین سمینار علمی در سطح هرات با حضور مسئولان و والی هرات اقدام کردیم. همچنین کنفرانس های علمی بسیار خوبی نیز درباره اهمیت رشته روابط عمومی و تاثیرگذاری آن بر موفقیت یک سازمان در هرات برگزار شد.

وی افزود: علاوه بر این، در جلسات اداری سطح ولایت هرات که با حضور مدیران ادارات برگزار می شود، نیز کنفرانس روابط عمومی برگزار کردم.

رییس دانشکده ژورنالیسم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات اظهارکرد: چون رشته روابط عمومی یک رشته جدیدی بشمار می رود و متقاضی بسیاری دارد، سعی کردیم واحدهای این رشته را کاربردی تر کنیم؛ به همین منظور در بحث کارآموزی، دانشجویان را در سال چهارم به دو گرایش سیاسی و اقتصادی هدایت می کنیم. دانشجویان در نیمسال هفتم و هشتم تحصیلی ملزم به گذراندن ۸ واحد درسی مربوط به این گرایش ها هستند.

عرفانی گفت: دانشجویان رشته روابط عمومی پیش از فارغ التحصیلی و ورود به بازار کار، باید در طول سال چهارم تحصیل به مدت ۶ ماه در نهادها و ادارات دولتی یا خصوصی به کارورزی بپردازند تا برای ورود به بازار کار آمادگی لازم را کسب کنند.

وی عنوان کرد: این بخش از تحصیل دانشجویان روابط عمومی نقش مهمی در تحصیل و کار آن ها دارد به طوریکه دانشجویان ملزم هستند در هفته ۹ ساعت در محل کارآموزی خود حاضر باشند و کارهای مربوط به روابط عمومی را انجام دهند.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر در برخی از نهادها مانند حوزه معارف، ارتباط و فرهنگ و حقوق بشر، کارآموزان روابط عمومی دانشکده ی ما خوش درخشیدند و تا حدودی توانستند برای نهادینه سازی این رشته در ولایت هرات کار کنند.

عرفانی به همکاری های عملی دانشکده ژورنالیسم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات و دانشگاه علامه طباطبایی در ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی رشته روابط عمومی را به صورت فعال دارد، لذا چنانچه این رشته را در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری راه اندازی کند، استادان دانشگاه ما بسیار علاقه مند هستند که در این حوزه همکاری علمی بیشتری با این دانشگاه داشته باشند.

وی در پایان پیشنهاد برگزاری کنفرانس های بین المللی در حوزه روابط عمومی را داد و گفت: امیدوارم این امکان و زمینه مناسب علمی فراهم شود که بتوانیم کنفرانس هایی را به صورت مشترک با دانشگاه علامه طباطبایی در برنامه داشته باشیم.

 

منبع:
ماهنامه مدیریت ارتباطات، شماره ۹۸، تیر ۱۳۹۷
گفتگو از احمد عامری

 

جامعه روابط عمومی