شاخصه هایی که ما در ذهنمان از روابط عمومی داریم و کسانی که می توانند به مانند یک پل ارتباطی باشند، شاخصه هایی که به عقیده برخی ذاتی است اما وجود چنین رشته ای در دانشگاه ها می گوید می شود این شاخص ها را آموزش هم داد.

چرا پست روابط عمومی در مراکز مدیریت حوادث جایگاه سازمانی ندارند؟

شاید شما هم این جمله را زیاد شنیده اید که فلانی دارای روابط عمومی بالایی است، همه جا آشنا دارد و کارش راه می افتد!

شاخصه هایی که ما در ذهنمان از روابط عمومی داریم و کسانی که می توانند به مانند یک پل ارتباطی باشند، شاخصه هایی که به عقیده برخی ذاتی است اما وجود چنین رشته ای در دانشگاه ها می گوید می شود این شاخص ها را آموزش هم داد.

حالا با گذشت سالیان دراز روابط عمومی ها جز لاینفک هر سازمان و اولین افرادی هستند که باید در تمامی سازمان ها با آن ها ارتباط بگیرید.

این خودش از پایگاه اجتماعی بالای شاغلین این واحد خبر می دهد. به همین منظور در نظر داریم که گوشه ای از کار روابط عمومی ها در حوزه واحد واحدهای مربوط به خدمات درمانی و سلامت را به مخاطبان نشان دهیم تا از نزدیک با کار و برنامه و مشکلات آن ها آشنا شویم. برای این منظور پای صحبت های خانم مهین علیپور ، کارشناس روابط عمومی اورزانس کشور می نشینیم.

مهین علیپور مدیر روابط عمومی اورژانس کشور ضمن تاکید بر نقش و جایگاه روابط عمومی در مراکز حوادث و فوریت های پزشکی در گفتگو با خبرنگار جامعه روابط عمومی عنوان کرد: روابط عمومی جزئی اساسی از مدیریت است و جایگاه خاص روابط عمومی نیز در رده ارکان مدیریتی قرار دارد، بنابر این باید به روابط عمومی و کارکردهای آن ، بهتر و منطقی تر نگاه کرد تا در فراز و نشیب های سازمانی بتوان سربلند و سرافراز شد.

 

مسئولان از کنار روابط عمومی ها ساده رد نشوند
وی گفت: متاسفانه نگرش نامناسب بعضی مدیران حوادث به ماهیت و وظایف روابط عمومی عمومی ها یکی از چالش هایی است که خستگی را بر تن این قشر از مجموعه درمان باقی می گذارد و رفع این خستگی ها مستلزم این هست که مسئولان در اتخاذ تصمیم و تصویب مقررات و بخشنامه هایی نظیر بودجه ، چارت سازمانی ، تامین نیروی انسانی و ... را در نظر بگیرند، همچنین توجیه جایگاه و اهمیت روابط عمومی در سازمان به وسیله برنامه های آموزشی و برگزاری نشست های های مشترک مدیران حوادث و مسئولان روابط عمومی ها مخصوصا در همایش ها و شوراها و اهمیت دادن و معرفی کردن روابط عمومی های برتر و ... بیش از گذشته مدنظر قرار بگیرد.

علیپور در پاسخ به درخواستی مبنی بر اشاره کردن به مشکلات کارش این گونه عنوان کرد : همان گونه که در ابتدا توضیح دادم مشکلات کار روابط عمومی ها در قبال حجم و استرس شغلی شان بسیار بالاست که از جمله مهم ترین آنها عدم شناخت کافی مدیران از جایگاه روابط عمومی در زمینه ارتباطات اجتماعی و مشاوره ای ، نامشخص بودن جایگاه و تشکیلات روابط عمومی در مجموعه سازمانی ، نبود بودجه و اعتبارات لازم و کافی برای انام طرح های پژوهشی و نظرسنجی و اطلاع رسانی و به طور کلی روابط عمومی به دلیل عدم قبول آن توسط دستگاه ها دچار عدم تخصیص اعتبارات برای کلیه فعالیت های خود بوده و لذا با مشکلات عدیده روبرو می باشد.

 

مشکلاتی که گریبان روابط عمومی ها را سخت کرده گرفته است
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اساسی روابط عمومی ها این است که درگیر کارهای جاری و روزمره می شوند و از برنامه ریزی های کلان و استراتژیک غافل می شوند. اگر بخواهیم به طور مجمل مشکلات روابط عمومی کشور را به ترتیب اولویت برشماریم ، باید به این مشکلات اشاره کرد: آموزش ، فقدان فرهنگ روابط عمومی و عدم فرهنگ سازی ، نگرش نامناسب مدیران به ماهیت و وظایف روابط عمومی ها و تزلزل امنیت شغلی ، نامناسب بودن ساختار تشکیلاتی و کمبود نیروی انسانی متخصص ، نبود تعریف قانونی از مسئولیت ها و وظایف روابط عمومی که پاره ای از کارهایی که به روابط عمومی ها محول شده است هیچ تناسبی با وظایف روابط عمومی ها ندارد.

 

هیچ گونه ردیف سازمانی برای ما تعریف نشده است.
علیپور در ادامه گفت: مشکل عمده دیگر، پیش بینی تعداد کم کارشناس و پایین بودن میانگین نیروی انسانی با توجه به حجم فعالیت روابط عمومی هاست که قابل قبول نیست و جوابگوی وظایف آن ها نمی باشد. همچنین نداشتن آموزش کافی در زمینه علمی و عملی در کار روابط عمومی ها، عدم استقلال نسبی به عنوان یک حوزه مدیریتی، عدم اختصاص بودجه کافی، در اختیار نداشتن امکانات و ابزارهای لازم و از همه مهم تر نادیده انگاشتن روابط عمومی در تشکیلات و لحاظ نکردن آن است که هیچ ردیف سازمانی برای آن ها در نظر گرفته نشده است.

 

علیپور با تاکید بر نقش و تاثیر آموزش، می گوید: بی شک آموزش مهم ترین و اساسی ترین عامل در رفع مشکلات روابط عمومی هاست. عدم زمینه سازی مناسب برای احساس نیاز به دانش روابط عمومی در سازمان ها و و اتخاذ سیاست گزینش روابط عمومی ها بر مبنای استعدادها و توانایی های ذاتی به طوری که فرد علاقه مند به کار بوده و از توان ذاتی در برقراری ارتباط با مردم برخوردار باشد.

 

ما تبلیغاتچی نیستیم!
مهین علیپور در ادامه ابراز داشت: عدم ایجاد احساس نیاز به روابط عمومی در جامعه باعث شده است که این کار حتی برای شاغلان آن کم اهمیت جلوه کند. به گونه ای که کارکنان و شاغلان این حرفه با تصاویر غیرواقعی و نامناسب از روابط عمومی در اذهان مردم، نظیر تبلغیاتچی و غیره رو به رو شوند. البته خود روابط عمومی ها نیز در این مشکل سهیم اند. اول به دلیل آنکه اساسا خود روابط عمومی ها نز تعریف درستی از همه وظایف و اختیارات خود ندارند و بعضا بیش تر در برخی از فعالیت ها مانند تبلیغات و انتشارات خود را محدود کرده اند و دیگر آنکه با توجه به تلاش برای شناساندن سازمان و دستگاه، تا به برای شناساندن و معرفی ماهیت واحد روابط عمومی در میان کارکنان سازمان به طور جدی تلاش کرده نکرده اند.

نگاهی که باید تغییر کند
علیپور تصریح کرد: روابط عمومی ها در اکثر ساطمان ها بیشتر نقش واحد تشریفاتی را بازی می کننند که با محدود کردن حوزه فعالیت خود به امور برگزاری جشن ها، مراسم تقدیر و تشکر، ارائه گزارش عملکرد، اعلامیه تسلیت و برنامه هایی از این دست که عمده ترین فعالیت های روابط عمومی ها در سازمان ها محسوب می شود باعث تغییر ماهیت روابط عمومی از یک نهاد پویا و تاثیرگذار به یک نهاد تشریفاتی می شود. که در واقع استفاده از روش های صحیح و علمی توسط کارشناسان فن روابط عمومی ماهیت اصلی خود را به دست آورد.

 

به ما اطلاعات آماری دقیق بدهید
وی گفت: متاسفانه ما در روابط عمومی ها گاهی به اطلاعات آماری دقیق نیازمندیم ولی این اطلاعات به هر دلیلی در اختیار ما قرار نمی گیرد. همکاری نکردن روسای ادارات در قسمت های مختلف و ندادن اطلاعات به روابط عمومی موجب می شود تا روابط عمومی ها از دریافت اطلاعات خسته شده و دنبال این کار را نگیرد و نتواند مشکلات را به صورت آماری و نظرسنجی به مقام مافوق ارائه دهد.

 

باورهای غلط در مورد ماهیت کارمان خیلی سخت تر از کارمان است
علیپور مدیر روابط عمومی اورژانس کشور در پایان گفت: محدود کردن فعالیت ها به امور خاص به یک باور غلط در ادارات تبدیل شده است که روابط عمومی فقط مسئول نصب شعارنوشته، تسلیت، تهیه دسته گل، نصب روزنامه در تابلو اعلانات و خلاصه هر کاری که هرکس قادر به انجام آن است، می باشد و برای درست انجام شدن این گونه کارها به روابط عمومی که معمولا به نظر آن ها بیکارترین فرد اداره است واگذار می شود. برای شناساندن کار روابط عمومی ها و نقش بی بدیل این فعالیت لازم است که با استفاده از ابزارهای مختلف و با تهیه برنامه ها و سیاست های منسجم به منظور شناساندن واحد روابط عمومی در سازمان یک اقدام همه جانبه صورت بگیرد. به هر صورت امید است با برطرف کردن موانع و مشکلات کار برای روابط عمومی ها از جمله توجیه و آموزش مدیران در زمینه علوم ارتباطات و روابط عمومی، بالارفتن علم مدیران روابط عمومی و بکارگیری فناوری جدید ارتباطات و اطلاعات و نیروهای متخصص این رشته در سازمان ها و همکاری رسانه ها به عنوان چشمان بیدار مردم و مخاطبین بتوانیم یک روبط عمومی پویا و اثرگذار را در مراکز مدیریت حوادث و جایگاه واقعی خود به دست آوریم.

جامعه روابط عمومی