در دنیای امروز، روابط عمومی به‌ عنوان مسئول نظام ارتباطی سازمان‌ها نقش مهمی در ایجاد کانال‌های ارتباطی، کسب اطلاعات و داده‌های سازمان به منظور برنامه‌ریزی سازمانی ایفا می‌کند که می‌تواند چراغ راه توسعه پایدار جامعه باشد.

به دنبال ارایه روش‌های نوین هستیم/ دانش زندگی است

در دنیای امروز، به‌ عنوان مسئول نظام ارتباطی سازمان‌ها نقش مهمی در ایجاد کانال‌های ارتباطی، کسب اطلاعات و داده‌های به منظور برنامه‌ریزی سازمانی ایفا می‌کند که می‌تواند چراغ راه پایدار جامعه باشد.

به گزارش ایمنا، سال‌ها است که همایش‌های روابط عمومی، تنها به‌ مرور دستاوردهای گذشته این دانش بسنده کرده‌ و نکته جدیدی به این مهم اضافه نکرده‌اند. در این راستا اقدامی نو و اساسی به منظور ارایه آموزش‌های نوین و توانمندسازی مدیران، کارشناسان و کارگزاران این عرصه امری مهم و ضروری به نظر می‌رسد. دبیرخانه «کنفرانس ملی رویکردهای نوین ایران» با استفاده از تجربیات اساتید مجرب علوم و استان و کشور با مشارکت دستگاه‌ها و سازمان‌های شهر و استان و همکاری ۹ استان دیگر در کشور درصدد ارتقاء و کاربردی دست‌اندرکاران این حوزه برآمده تا با برگزاری ملی، رویکردهای جدیدی در این عرصه ارایه کند. که از متخصصین حوزه و رسانه، مدرس و در مراکز عالی کشور است، را دانشی مغفول در طول تاریخ معرفی می‌کند و معتقد است: اگرچه از دیرباز این دانش در ایران وجود داشته است، اما باید رویکردهای نوین این دانش ارایه شود و دستاوردهای جدید آن به مدیران، کارگزاران و اصحاب ارایه شود. وی که فعالیت در این حوزه را با انتشار ۶ جلد دنبال کرده است، را دانش سازانی مطلق نمی‌داند و می‌گوید: یعنی بازتولید کننده آگاهی در جامعه که کار نیز این است. آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی ایمنا با «هادی زمانی، دبیر علمی ملی رویکردهای نوین روابط عمومی» است.

تعریف کلی از دیدگاه شما چیست؟

عده‌ای را کلیدی برای حل یک مشکل مشترک بین و مردم تعریف می‌کنند. بعضی ایده‌آل را مجرایی برای تبادل اندیشه‌ها و افکار می‌دانسته‌اند. بعضی دیگر معتقدند، هنری است برای در اختیار قرار گرفتن نیروی به نفع یا گروه خاص. تاکنون بیش از ۵۰ نظریه مختلف برای تبیین جایگاه این علم کاربردی بیان شده است. به نظر بنده: «روابط عمومی علم ابزارها و تکنیک‌های تسهیل اجتماعی با هدف بازتولید آگاهی در ابعاد مختلف است.»

پیشینه در ایران چگونه بوده است؟

روابط عمومی در ایران ریشه‌ای به قدمت تمدن ایران دارد. مگر می‌شود تمدنی بدون نظام ارتباطی به وجود بیاید؟ اما در این میان سوالی که بی پاسخ مانده این است که نظام ارتباطی ناشناخته برای نسل اول دانش کشور چیست؟ همه جا می‌گویند دانش از غرب در سال ۱۹۲۳ بوجود آمده در حالیکه پیش از این در ایران داشته‌ایم. دانش در ایران وجود داشته و ما از آن بیخبر بودیم. این دانش را میتوانیم در آثار سعدی، شیخ عطار ببینیم که به علت استعمار زدگی علمی هیچگاه در کشور دیده نشد و نتوانستیم مایه علمی را از مشاهیر و بزرگان خود بیابیم.

دانش در طول تاریخ ایران بی نهایت مغفول مانده است. قبل از انقلاب دفاتر تنها محدود به دفاتر شده بودند و بعضی حتی با ساواک همکاری داشتند و به همین دلیل بعد از انقلاب تا سال‌ها با دیدگاه منفی مواجه بود. در دوره اصلاحات به دور از مسائل سیاسی، تحولات خوبی در روابط عمومی‌ها ایجاد و جایگاه خوبی برای در ترسیم شد و دانش شکل علمی گرفت و پس از آن مدیران بر نقش خود واقف شدند.

چگونه می‌توان این دانش را گسترش داد؟

شرط اول ارتباطات، تواضع است. دانش زندگی است و حلقه مفقوده در جامعه، است. اگر به روابط عمومی‌ها یاد دهیم درست عمل کنند، می‌توانیم شاهد تغییر در جامعه باشیم. اگر دانش قدرتمندی باشد برای پیشبرد به پول نیاز ندارد، بلکه خودش پولساز است و درامد ایجاد می کند. جامعه باید به نقش مهم در حل مشکلات واقف شود که برگزاری و همایش‌های آموزشی یکی از راه های حل مشکل است.

با برگزاری ملی رویکردهای نوین برای نخستین بار به میزبانی در نظر داریم ایده‌های ناب در حوزه را ارایه دهیم و مطالبی در عنوان کنیم که پیش از این در کشور گفته نشده است.

از کنفرانس«ملی رویکردهای نوین روابط عمومی» به عنوان بزرگ‌ترین کشور در حوزه یاد می‌شود. مهم‌ترین تفاوت این با دیگر کنفرانس‌های این حوزه چیست؟

علمی بودن این نقطه عطف آن است. معمولا کنفرانس‌های بسیاری که عنوان علمی نیز دارند، در این حوزه برگزار شده که نتایج علمی خوبی نداشته‌اند و تنها ترجمه مطلبی از دانش غرب است یا مقوله‌ای تکراری را به شیوه‌ای دیگر ارایه می‌کند. در اغلب کنفرانس‌هایی که تاکنون برگزار شده، همان مطالب پیشین ارایه شده و حرفی بیشتر از اینکه دانش سازمانی است گفته نشده است. در این به دنبال این هستیم تا با ارایه روش‌های نوین پاسخگوی مشکلات امروز جامعه باشیم. تنها یاد گرفتن و یاددادن و ارایه راهکار حل مشکلات جامعه هدف عنوان شده است و می‌خواهیم با ارایه سخنرانی‌های جدید در این حوزه گِره از مشکلات جامعه را بگشاییم.

 

 

 

 

دلیل انتخاب برای برگزاری این چیست؟

پیام این ارتقای دانش و معلومات رسانه‌ها و مدیران با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها است. معتقدیم توانمندی‌های بسیاری در وجود دارد که با بهره‌گیری از آن می‌توان اقدامات عملی و مؤثری برای ارتقاء جایگاه روابط عمومی‌ها و رسانه‌های پایتخت و تمدن ایران اسلامی برداشت. در قالب برگزاری این کنفرانس، سعی داریم بدعت‌های غلط را برطرف کنیم و سرانه کارشناسان در استان را افزایش دهیم. در وضعیت خوبی ندارد که اصلی‌ترین آسیب آن متوجه روابط عمومی‌ها است و باید در این مورد اقداماتی صورت بگیرد. یکی از مشکلاتی که در جامعه رسانه‌ای و داریم، و است که هر چه در این زمینه کار کنیم، ماندگار خواهد بود و هرچه از آن دور شویم دور خود چرخیده‌ایم. ضمن اینکه این با مشارکت چند شهر شکل گرفته و دوره نخست آن در برگزار می شود و دوره بعدی خردادماه سال آینده در برگزار خواهد شد.

مخاطب این چه کسانی هستند؟

امروزه، معتقدیم تنها دانش سازمانی نیست بلکه برای ماندگاری باید به حل مشکلات مردم بپردازد. ۹۰ درصد مشکلات مردم جامعه به دلیل اشکال در است. این صرفاً مربوط به حوزه علوم نیست و امیدواریم با حضور مدیران و مسئولان ادارات و سازمان‌های استان، همچنین اساتید، دانشجویان، مدیران و کارگزاران و در با استقبال قابل‌توجه برگزار شود.

مدیران یکی از هستند. با گره خورده؛ دانش که یکی از بدیهی ترین دانش‌های روز دنیا است، بدون ممکن نیست. امروزه مدیر، در گرو ،منابع انسانی و یا هرچیزی که تاکنون مطرح شده، نیست؛ بلکه در گرو قدرت است. کلمات بار الکتریکی دارند و انرژی منتقل می‌کنند. یک مدیر خوب باید تواند با مناسب بهترین عملکرد را داشته باشد.

حامیان چه نهادهایی است؟

این با حمایت سازمان‌ها و دستگاه‌های بزرگ شهر اجرا می‌شود. اصفهان، اداره کل و روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان، موسسه افق بوشهر، برنامه‌ریزی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، علمی-کاربردی و هنر اصفهان، مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان، اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان اصفهان، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های شهر از جمله حامیان برگزاری این هستند.

محورهای شامل چه موضوعاتی است؟

در این شش سخنران اصلی و چند سخنرانی جانبی ارایه خواهند داشت. تمامی سخنرانان و عوامل اجرایی این از اساتید مجرب استان هستند. پروفسور سید هاشم گلستانی، عضو هیئت علمی با موضوع “تحولات ایران در دوران امیرکبیر” به ایراد سخنرانی می‌پردازد. “نقش اطلاعات و در تحولات آینده روابط عمومی‌ها” را دکتر حسن نجفی سولاری بررسی خواهد کرد. دکتر رضا اسماعیلی، عضو هیئت علمی ازاد اسلامی واحد با موضوع “نقش در سرمایه‌ اجتماعی” سخنرانی خواهد داشت. “روابط عمومی‌ها و شبکه های اجتماعی” موضوع سخنرانی دکتر فائزه تقی پور، عضو هیئت‌علمی آزاد اسلامی واحد است. امیرمنصور فرد بهبهانی “نگاه نو، ذهن نو و زبان نو برای عملکرد نوِ مدیران روابط عمومی” را بررسی می‌کند و در نهایت بنده “رویکردهای ناب در سازمان‌های پیشرو” را ارایه می‌دهم.

به‌جز نظری چه برنامه‌هایی در این ارایه می‌شود؟

این تنها در بخش ارایه نظرات نیست، بلکه در زمینه کاربردی نیز دستاوردهایی ارایه می شود. ۲ طرح ویژه و کاربردی یکی در زمینه کدینگ اشیا با بومی سازی سرور در کشور و یک سامانه که توسط محققان ارایه شده است را در رونمایی خواهیم کرد. در نهایت مراسم نیز خواهیم داشت. در نظر داریم کسانی را که تاکنون نشده اند معرفی کنیم مانند نخستین لیسانسه و در استان، نخستین تلگراف چی استان و همچنین اساتید برتر در استان اصفهان. ضمن اینکه یک شهید حوزه را در معرفی و خواهیم کرد.

معمولا هر کنفرانسی به دنبال تبیین اهدافی ویژه است. دستاوردهایی که پس از به دنبال آن هستید، چیست؟

این با مشارکت شهرهای کشور از شمال تا جنوب ایران شکل گرفته است. در ابتدا در نظر داشتیم، بخش مهمی از دانشمندان کشور در حوزه را شناسایی کنیم که این مهم محقق شد. یکی از مواردی که به دنبال تایید آن هستیم، امضای تفاهم نامه همکاری برای تدوین و در اختیار گذاشتن این به پرورش و نهادینه کردن این دانش از سطوح پایه در کشور است مورد دیگر ایجاد تشکل خانه ایران است که از جمله برنامه‌هایی است که به دنبال آن هستم.

ضمن اینکه چهار هدف ویژه به عنوان دستاوردهای این تعیین شده است. در وهله اول، تبیین نخستین استاندارد ایران با همکاری استاندارد به عنوان گره گشای مشکلات این حوزه در دستور کار است. در حال حاضر اگر مدیر کل یک با مشکلی داشته باشد، مرجعی برای حل اختلاف وجود ندارد. به دنبال این هستیم با ارایه برنامه ای مدون و استاندارد این معضل را حل کنیم تا پس از ۸۰ سال در ایران، یک نظام استاندارد در حوزه داشته باشیم. ضمن اینکه این استاندارد هرساله قابل ارتقا است و سال به سال باید رشد و داشته باشد.

دومین نکته، پیگیری تشکیل نظام صنفی در کشور است. به دنبال تشکیل این هستیم تا همانند دیگر اصناف در کشور افراد برای ادامه کار خود ثبت نام کرده و پروانه کسب بگیرند.

انتخاب و تعیین معتبرترین و توانمندترین موسسات آموزشی در یکی دیگر از است که رایزنی برای ایجاد آن صورت گرفته است. در نظر داریم با انتخاب یک موسسه آموزشی در استان، به صورت ای به ترویج دانش بپردازیم. برای این موضوع موسسه فناوران حکیم و گل گندم انتخاب شده‌اند که تصمیم گیری در مورد تایید نهایی آن در دستور کار است.

آموزش بلند مدت و امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه‌های خارجی همچون گوته آلمان و ژربرا فرانسه یکی دیگر از این عنوان شده است.

آیا این امتیاز ویژه‌ای برای شرکت کنندگان دارد؟

آموزش علمی- پژوهشی برای ارتقای توانمندی مدیران و کارگزاران و اصحاب را در این به شکل ویژه دنبال خواهیم کرد. مهم ترین امتیازات شامل دریافت گواهینامه پایان دوره از و برنامه‌ریزی، دریافت گواهینامه آموزشی بین‌المللی از موسسات خارجی، امکان پذیرش مقالات علمی- پژوهشی شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان، بهره‌مندی از سخنرانی‌ها و آخرین اطلاعات روز دانش و نمایه سازی مقالات در پایگاه علمی سیویلیکا است.

درباره موضوع سخنرانی خود در این توضیح دهید؟

این کنگره که به بررسی رویکردهای نوین خواهد پرداخت، به جهت ارتقای سطح روابط عمومی‌ها شکل گرفته و امید داریم که زمینه‌ای را برای آموزش‌های بعدی در حوزه فراهم کند. رویکردهای نوین به دنبال این است که برای نخستین بار به طرح موضوعاتی در حوزه علم بپردازد که پیش از این در کشور مطرح نبوده و در کانون توجه قرار نگرفته است. «مدیریت ناب» از جمله موضوعاتی است که در این برای اولین بار در کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد. امروز در کشورهای پیشرفته موضوع ناب مورد بررسی و اجرا قرار گرفته و متاسفانه در کشور ما حتی درستی درباره این سبک از ارایه نشده است.

رویدادهای بزرگ مانند امواج است که می‌تواند زمینه تولد ایده‌ها را ایجاد کند تا افراد بتوانند نظریه‌های خود را ارایه دهند. دانش هر پژوهشگری باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد و قدرت تبیین آینده و جامعه را داشته باشد تا ماندگار شود. دانشی مانا است که مردم از آن ببرند. بنابراین نخستین هدف این کنفرانس، رویکرد علمی آن است. همه اساتید این از هستند و اعلام می‌کنیم هرکسی در زمینه روابط عمومی، دستاوردی داشته باشد، ما در این از آن استقبال می‌کنیم و می‌تواند ارایه دهد.

گفتگو از: آیدا علی اکبری- ایمنا

جامعه روابط عمومی