روابط عمومی، علم و فنی است که موجب اتصال و ارتباط درون و برون دستگاه اجرایی می شود. ارتباط دو جانبه روابط عمومی ها نیازمند تعامل و پویایی با رسانه ها در انعکاس اخبار و رویدادهای سازمان و انتقال آن توسط رسانه به جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر، رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود درباره روابط عمومی و ارتباط با مردم فرمودند:« باید مردم به دستگاه ها اطمینان پیدا کنند. دادن وعده های پوچ و واهی به مردم لزومی ندارد، در بیان حقیقت زبان صدق لازم است. ما بایستی بلندگوی مردم نسبت به خود را همواره باز نگه داریم. به هر صورتی که ممکن است ما باید همیشه به گوش باشیم وگرنه چیزهایی از ما فوق می شود که در تصمیم گیری های ما مؤثر خواهند بود. نقص بزرگ، دچار شدن به افراط یا تفریط در رابطه با مردم است. به این معنی که گاهی آن قدر چیزی نگفته ایم که اصلاً مردم اطلاعی از جریانات پیدا نکرده اند. مثلاً هنوز از کارهایی که شده است، خبر ندارند. مردم نمی دانند که پس از پیروزی انقلاب چه تحولاتی صورت گرفته و همین امر موجب شد که امام (ره) فرمودند: «مسئولان باید کارهای خود را به مردم گوشزد کنند».

ایشان تصریح کردند: «زبان تبلیغ بهترین و لحن تبلیغ گاهی در خدمت ضد تبلیغ قرار می گیرد. بسیاری از اخباری که به رسانه ها داده می شود از طریق روابط عمومی صورت می گیرد و باید از افراط و تفریط دور باشد. در عین حال مسئولان در تنظیم خبر و در ارایه ی خبر مسئول هستند. نکته ی دیگر این است که برادران باید قدری در توسعه دادن به انتشارات روابط عمومی ها قناعت کنند. زیرا زیاد شدن خبرها هم هیچ لزومی ندارد. روح مصوبات مجلس هم همین بود که جلوی این کار را بگیرند. اما این توسعه متأسفانه هنوز هم وجود دارد. اما کارهای ابتکاری را باید توسعه داد. از جمله نظارت دادن خود مسئول به کار خود وی و تهیه ی جدول ها و نمودارها برای دیدن مسئولان که چه کارهایی کرده است».

پیشرفت سازمان ها با روابط عمومی کارآمد

روابط عمومی ها در حقیقت حلقه اتصال و مسیر ارتباطی میان سازمان و مردم هستند و در صورتی که وظایف خود را به خوبی اجرا نکنند تاثیر مستقیم و منفی در عملکرد سازمان دارند و باعث ضعیف به نظر رسیدن اذهان عموم شده حتی اگر فعالیت های آن سازمان مثبت باشد.

بدون شک سازمانی می تواند در جامعه و نزد رسانه ها موفق عمل کند که با برنامه ریزی مناسب و شایسته در رسیدن به اهداف از روابط عمومی قوی و فعالی برخوردار باشد.

در دنیای امروزی با توجه به توسعه و رونق ارتباطات، اطلاع رسانی نقش مهم و تاثیر گذاری در رسیدن به موفقیت های سازمان دارد. ارتباطات درون و برون سازمانی توسط افراد کارآمد و با تجربه و استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی موجب کوتاهی مسیر رسیدن به اهداف آن سازمان شده و می تواند در حفظ، حراست و سلامت آن سازمان و جامعه مفید باشد.

تعامل میان روابط عمومی ها و رسانه ها

یکی از اقدامات شایسته ای که میان روابط عمومی ها و خبرنگاران انجام می شود، انتقال تخصص و تجربه از سوی خبرنگاران به روابط عمومی هاست و باید پذیرفت که خبرنگاران موجب کاهش مشکلات در نحوه اطلاع رسانی های سازمان ها می شوند. البته در این میان خبرنگار نمایی هم ممکن است به دنبال منفعت طلبی از آن سازمان باشد که در این صورت عمل غیر اخلاقی را انجام داده است و می بایست خانه مطبوعات و خبرگزاری ها، اصحاب رسانه را با معرفی خبرنگاران، ساماندهی کرده و از ورود و حضور خبرنگار نماها جلوگیری کنند.

جامعه روابط عمومی