امروزه اهمیت جایگاه روابط عمومی در زمینه اطلاع‌رسانی بر هیچ کس پوشیده نیست. درواقع، موفقیت و دوام شرکت‌ها، سازمان‌ها و ادارات در همه عرضه بازتابی از عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها است.

امروزه اهمیت جایگاه روابط عمومی در زمینه اطلاع‌رسانی بر هیچ کس پوشیده نیست. درواقع، موفقیت و دوام شرکت‌ها، سازمان‌ها و ادارات در همه عرضه بازتابی از عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها است.

به عبارت بهتر، روابط عمومی، پیونددهنده بیرون و درون سازمان‌ها و شرکت‌ها است که خود نوعی از هنر و علم اجتماعی محسوب می‌شود. سختی کار روابط عمومی از آن جهت است که باید در همه جهات گسترده را با شهروندان، اصحاب رسانه و هنر برقرار کند و بدین ترتیب دیدگاه‌ها را نسبت به شرکت متبوع خود تغییر دهد. در سرفصل‌های وظایف روابط عمومی، مسئولیت‌های اجتماعی قرار دارند و در واقع این بخش، رویکرد مسئولیت‌های اجتماعی سازمان را دنبال می‌کند. در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز بخش روابط عمومی با تغییر ساختار سازمانی بسیار فعال شده است و هم‌اکنون روابط خوبی میان گل‌گهر و سازمان‌ها، اداره‌ها، رسانه‌ها و مردم برقرار شده است.

ایجاد فضای مناسب برای گفت‌وگو و ارتباط و مناسب و سریع، پاسخگویی به افکار عمومی در کمترین زمان یکی از هنرهای روابط عمومی به‌شمار می‌رود. در حقیقت بخش روابط عمومی ارتباط میان سازمان و مخاطبان مجموعه را مدیریت می‌کند. روابط عمومی باید با همه سازمان‌ها مرتبط روابط خوبی برقرار کند و تلاش این بخش باید در راستای کسب رضایت افکار عمومی و همکاری با موسسات و گروه‌های با اهمیت باشد. بنابراین روابط عمومی سازمان‌ها باید این موضوعات را سرلوحه کار خود قرار دهند.

تلاش روابط عمومی در برقراری روابط بین سازمانی
تلاش روابط عمومی باید بر پایه پیشبرد امور به‌صورت اصول حرفه‌ای، پویا و تخصصی باشد. برای دستیابی به چنین هدفی، باید در وهله نخست، تلاش شود تا با به‌کارگیری نیروی متخصص و حتی در صورت لزوم تدوین دستورالعمل و چشم‌‌انداز جدید، در ساختار سازمان دگرگونی ایجاد شود. علاوه بر این در سازمان‌هایی که در مناطق مختلف واقع شده‌اند باید همواره با مجموعه مدیریتی شهرها، اهالی هنر و رسانه‌ها و اندیشمندان تعامل سازنده برقرار شود. به‌عنوان نمونه، در شهرستان‌ها می‌توان برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متنوعی را در حوزه‌های فرهنگی از جمله موسیقی، خوشنویسی و تئاتر برگزار کرد. علاوه بر این می‌توان کارگاه‌های آموزشی به‌ویژه در بخش آموزش‌های رسانه‌ای برگزار کرد تا بدین وسیله تلاش شود گام‌های مثبتی در زمینه ارتقای فرهنگی شهرهای مختلف برداشت. این موضوع باید از سطح شعار، در عمل نیز پیاده شود. به‌عنوان نمونه، در مجموعه گل‌گهر شعار «همراه فرهنگی سیرجان» سرلوحه کار روابط عمومی قرار گرفته است و در این رابطه شورای فرهنگی و اجتماعی گل‌گهر تشکیل شده و روابط عمومی شرکت گل‌گهر به‌عنوان دبیر این شورا نصب شده است. بدین ترتیب راه برای پیشبرد اهداف و مسئولیت‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و کسب موفقیت بیشتر هموار شده است. به‌طوری که در حال حاضر گل‌گهر به‌عنوان حامی اصلی و همراه فرهنگی شهرستان سیرجان در بخش عظیمی از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی این شهر مشارکت دارد و نقش اصلی را در اجرای آن‌ها ایفا می‌کند. ناگفته نماند در این مدت تلاش شده است که ارتباط بیشتری با سازمان‌های مختلف شهرستان و مردم برقرار شود. به‌ویژه آنکه در سال‌های گذشته ارتباط چندان مناسب و نگاه مثبتی همواره نگاه مثبتی از سوی افکار عمومی نسبت به گل‌گهر وجود نداشت. این در حالی است که در در دوره‌ جدید مدیریت، با اتفاقات رخ داده در حوزه ارتباطات، این نگاه تا حد زیادی ترمیم شده است و دیدگاه‌ها نسبت به گل‌گهر تغییر کرده است.

شفاف‌سازی جزو وظایف ذاتی روابط عمومی است
روابط عمومی در کنار همه مسئولیت‌های خود، باید عملکرد شرکت را برای افکار عمومی شفاف سازد و از پرده‌پوشی و کتمان حقایق صرف نظر کند. در این زمینه می‌توان گفت که بازتاب عملکرد شرکت و دستاوردهای آن در حوزه‌های مختلف تولید، فنی، اجتماعی و... یکی از اقدامات موثر است. همچنین در مجموعه‌های صنعتی و معدنی نیز می‌توانند برای شفاف‌سازی و آشنایی اقشار مختلف مردم با فعالیت صنعتی و معدنی، درها را به روی مردم باز کنند تا همه از نزدیک بتوانند عملکرد شرکت را مشاهده کنند. به‌عنوان نمونه، در شرکت گل‌گهر از سال ۹۴ به بعد در قالب مسئولیت‌های اجتماعی، بازدیدهای عمومی از معدن و کارخانه‌های فرآوری رشد داشته است و به‌نظر می‌آید این موضوع در تغییر دیدگاه مردم محلی نسبت به فعالیت‌های معدن به‌طور محسوسی تغییر کرده است.

ابوذر حلوایی پور
مدیر روابط عمومی و بین‌الملل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر

جامعه روابط عمومی