*مریم سبحانی فرد   تبلیغات و بازاریابی از عناصر بسیار موثر در پیشرفت کسب و کار است و نادیده گرفتن این اصل مهم در مدیریت کسب و کار نتیجه ای جز شکست و عدم تحقق اهداف کارفرمایان در پی نخواهد داشت. شیوه های تبلیغات نیز براساس بازار هدف هر کسب و کار، متفاوت است.   […]

*مریم سبحانی فرد

 

تبلیغات و از عناصر بسیار موثر در پیشرفت است و نادیده گرفتن این اصل مهم در نتیجه ای جز شکست و عدم تحقق کارفرمایان در پی نخواهد داشت. شیوه های نیز براساس بازار هدف هر کسب و کار، متفاوت است.

 

در واقع صاحبان تلاش می کنند از شیوه های مختلف استفاده کنند تا به شکل فزاینده ای نسبت به رقبای خود، بر شیوه های رفتار فردی و اجتماعی افراد جامعه و مردم تاثیر گذارند و به سوددهی بالاتری دست یابند.

 

از دیرباز تاکنون نه تنها صاحبان در دنیای تجارت بلکه های دولتی و غیر نیز در تلاش بوده اند که با استفاده از روش های موثر ارتباطی و اصول و فنون تبلیغاتی، ضمن حفظ مخاطبان(مشتریان) قدیم خود، گروه جدیدی از مخاطبان(مشتری) را جذب کنند. همچنین آنان تلاش کرده اند در فنون تبلیغاتی خویش از روش های اقناع سازی موثرتری برای گروه های غیرموافق با های یا محصولات تولیدی موردنظر استفاده کنند و این گروه را به گروه موافق خود اضافه کنند. بنابراین در دنیای امروز و در سایه پیشروی سریع های اطلاعات و ارتباطات، اهمیت آشنایی صاحبان حرف، ها و حتی افراد حقیقی در شرایط خاص برای معرفی خود در جامعه، به اصول و فنون بیش از پیش بر همگان آشکار شده است.

 

بی شک هوش و ذکاوت نویسندگان و استفاده به جا و به موقع از واژه های مناسب در آگهی های تبلیغاتی در کنار جذابیت های بصری، نوشتاری و یا شنیداری آن، صاحبان ها را در این بخش از خود، به خواهد رساند.

 

به یک آگهی تبلیغاتی برای جذب نیروی انسانی موردنیاز توجه کنید؛ “به یک خانم با بالا نیازمندیم”، “به یک کارگر ساده با بالا جهت کار در کافی شاپ نیازمندیم”، “به یک خانم حسابدار با بالا نیازمندیم”. این ها بخشی از آگهی های تبلیغاتی است که صاحبان های مختلف و کارگاه ها و شرکت های اقتصادی از آن ها در جهت تامین نیروی انسانی خود استفاده می کنند. آنچه که در این آگهی ها قابل تامل می باشد، استفاده از اصطلاح “روابط عمومی بالا” است. علیرغم اینکه اساتید و صاحب نظران حوزه برای “روابط عمومی” تعاریف بسیاری آروده اند که هر کدام از این تعاریف در برگیرنده مفاهیم اساسی و قابل تامل در حوزه است، اما برای پی بردن به اندیشه صاحبان این نوع آگهی ها در به کاربردن مفهوم تخصصی “روابط عمومی”، از تعدادی از کارفرمایان در این باره سوال شد.

 

برخی از این افراد معتقدند، مهارت ها و ویژگی هایی چون داشتن فن بیان، توانایی برقراری موثر با مشتری، آشنا به امور تبلیغات، آشنا به مهارت های کامپیوتری(به عبارتی داشتن سواد رایانه ای) و توانایی جذب مشتری، در قالب مفهوم “روابط عمومی بالا” گنجانده شده است!

 

در دنیای امروز کارفرمایان و صاحبان کسب و کارهای مختلف وجود دارند که برای جذب بیشتر و فروش بالاتر، آگهی های نیروی انسانی(ترجیحا یا لزوما خانم) با شرط داشتن “روابط عمومی بالا” درج می کنند. در بحث فروشندگان(ویزیتور) تلفنی مشاهده می شود، زنان در این بخش برای جلب نظر و ترغیب وی برای خرید محصولات، ناچارند زمان طولانی تری را برای صحبت کردن و متقاعد ساختن مخاطب صرف و بعضا از ظرافت های کلامی بیشتری در این شرایط استفاده کنند.

 

در این نوشتار قصد داریم با بررسی آگهی تبلیغاتی ذکر شده، تاثیرگذاری مهارت و هنر نوشتن در دست یابی سریع صاحبان آگهی به هدف موردنظر را یادآور شویم. به کاربردن ای واژه ها و مفاهیم در آگهی های تبلیغاتی می تواند در پیشرفت و دست یابی به نتیجه مطلوب موثر باشد.

 

 

 

اصطلاح که بسیاری از نویسندگان آگهی های از آن به عنوان یک شرط برای به کارگیری نیروی انسانی موردنیاز خود استفاده می کنند، یک اصطلاح تخصصی در حوزه است. رکس هارلو از پیشگامان در جهان، را اینگونه تعریف می کند: “روابط عمومی عبارت از دانشی است که توسط آن، ها آگاهانه می کوشند به خویش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و حمایت کسانی را که برای موسسه اهمیت دارند، به دست آورند.”، همچنین در برخی تعاریف نیز از به عنوان “هنر و علم” و یا “عمل و تلاشی آگاهانه و شده” یاد شده است. همچنین رشته سال هاست که به صورت آکادمیک در های کشور تدریس و فارغ التحصیلان رشته زیادی در مقاطع مختلف، مهارت ها و دانش لازم در این حوزه را زیر نظر اساتید فراگرفته اند.

 

مهارت هایی مانند برقراری موثر با مخاطب، شیوه های اقناع سازی، فن بیان و سخنوری، و بسیاری مهارت های دیگر در قالب ویژگی ها، کارکردها، ارکان و عناصر به صورت گسترده و کاملا علمی و کاربردی تعریف شده است؛ شاید بخشی از این مهارت ها ذاتی به نظر برسد اما آنچه که ثابت شده این است برای تقویت ویژگی های ذاتی نیز، فرد باید های لازم را ببیند؛ اگرچه بسیاری از این مهارت ها اکتسابی اند.

 

این مهارت ها، همان موارد مدنظر صاحبان حرف و کسب و کارهای مختلف برای تامین نیروی انسانی خود است اما به جای عنوان کردن نوع مهارت، لفظ “روابط عمومی بالا” را در آگهی های به کار می برند. این در حالیست که می توانند با توجه به بازار هدف، نوع مخاطب و نوع کسب و کار، ای تر و تخصصی تر برای انتشار نیروی انسانی اقدام کنند.

 

درج نوع مهارت و شرط نیروی انسانی می تواند در این زمینه را تخصصی تر پیش ببرد و طبیعتا افرادی متقاضی این نوع آگهی ها خواهند بود که قطعا دارای موردنظر هستند. بی شک به کارگیری نیروی متخصص، خلاق و آشنا به مهارت های ذکر شده، یا موسسه را بهتر و سریعتر به سوی تحقق تعیین شده هدایت می کند.

 

صاحبان کسب و کار، کارگاه ها و شرکت های اقتصادی یا هر نوع و ارگانی چنانچه به نیرویی با “روابط عمومی بالا” نیازمند باشند، فارغ التحصیلان این رشته بهترین گزینه برای به کارگیری در این حوزه هستند.

 

منبع: عصر ایران

جامعه روابط عمومی